دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
*مقاله درمورد تحلیل راهبردی هزینه ها*
چکیده
آنچه امروزه در رابطه با مؤسسات تجاری ، انتفاعی و حتی غیرانتفاعی، بیش از هر چیز دیگری نمود پیدا کرده، توجه به هزینههای متعدد سازمان و یا به تعبیری دقیقتر، مدیریت هزینه است. زیرا در شرایط رقابتی امروز جهانی، سازمانهای مختلف جهت حفظ بقا و توان رقابتی خود باید نسبت به مقایسه هزینههایشان با رقبای بالفعل و حتی بالقوه آگاهی داشته و فعالانه در میدان رقابت در بعد هزینه وارد عمل شوند. علیرغم اینکه هر سازمانی بر اساس نگرشهای سنتی و دیرینه خود، به مدیریت هزینه با هدف حفظ هزینه در پایینترین سطح ممکن و بررسی نحوة کاهش آن میپردازد، اما به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان مدیریت از جمله پورتر، آنچه ضامن نیل به این مقصود در کوتاهمدت ( یعنی کاهش سطح هزینهها ) و بلندمدت ( یعنی نیل به هزینه رقابتی ) میشود، چیزی نیست مگر تحلیل راهبردی هزینه.
تحلیل راهبردی در مدیریت هزینه، گامی است فراتر از بررسی صِرف وضعیت موجود؛ بلکه فرایندی است مستمر و مؤثر برای مقایسه هزینههای درونی سازمان با سایر رقبا. به بیانی دیگر، تحلیل راهبردی هزینه، بر ارزیابی مستمر وضعیت سازمان در ارتباط با سایر رقبا تأکید دارد.
کلید واژهها: تحلیل راهبردی هزینه/ زنجیرة ارزش/ مدیریت هزینه/ صنعت خودرو/ مدیریت هزینه در زنجیره تأمین
مقدمه
عموماً فعالیتهای هر مؤسسهای شامل انجام مجموعهای از امور است مانند طراحی، تولید، بازاریابی، تحویل و خدمات پس از فروش که هر یک دارای هزینههای متعددی هستند. ترکیب مجموع این هزینههای متنوع، نشان دهندة ساختار هزینه داخلی سازمان است. با این تعریف، هزینة هر فعالیت در وضعیت مجموع هزینههای شرکت و در ارتباط با هزینههای سایر رقبا تأثیری شگرف دارد. با توجه به این مطلب، تأکید اصلی تحلیل راهبردی هزینه ، مقایسه هزینه فعالیتهای مختلف سازمان با هزینههای مشابه رقبای اصلی و نیز توجه به ضرورت تفکیک بین هزینههای رقابتی و غیر رقابتی و عنایت به این نکته است که چه منابعی، منبع هزینه رقابتی و چه مواردی عامل هزینههای غیر رقابتی هستند.
موضوع حائز اهمیت دیگر ، وضعیت هزینههای یک شرکت است که در توضیح آن باید گفت: رابطة وضعیت یک شرکت، تابعی از چگونگی هزینه مجموع فعالیتهای مرتبط با عملکرد کاری شرکت در مقایسه با مجموع هزینه فعالیتهای انجام شده از جانب سایر رقباست.
زنجیره ارزش
به اعتقاد میکائیل پورتر، زنجیرة ارزش، ابزاری توانمند در بازشناسی فرایندها، فعالیتها و عملیات گوناگون سازمانها از طریق بررسی عواملی همچون طراحی و تولید، بازاریابی، تحویل، خدمات پس از فروش و غیره بوده و ابزاری مناسب در ارائه تحلیلی راهبردی بشمار میرود.
زنجیرة ارزشی در سازمان نشان دهندة مجموعه حلقههایی از فعالیتها و عملیاتی است که در داخل آن صورت میگیرد (شکل1). به کارگیری مفهوم زنجیره ارزش، در تحلیلها علاوه بر تبیین دقیق هزینههای لازم جهت انجام هر فعالیت منتهی به خلق ارزش، سود جزیی را نیز برای سازمان در پی خواهد داشت. همان طور که در شکل 1 مشخص است، دو نوع فعالیت اصلی در زنجیره دیده میشود که نقش تعیین کنندهای در تحلیل راهبردی هزینه دارند.
از سویی دیگر، عدم انباشت و تراکم عملیات مؤسسه و تبدیل آنها به فعالیتهای راهبردی و مرتبط و نیز فرایندهای تجارت، به عنوان عناصر اصلی در ساختار هزینه شرکت مطرح است.
زنجیرة ارزش در نگرش تحلیل راهبردی هزینه از طریق تخصیص سرمایه و هزینههای عملیاتی سازمان به فعالیتهای مجزا در زنجیره، امکان تخمین هزینه برای هر فعالیت را فراهم ساخته و بدین ترتیب فرایند تخصیص، جذب و کنترل هزینههای سازمان را مشخصتر میسازد.
البته در شرکتهای تولیدی بین فعالیتهای ساری و جاری همواره پیوندی وجود دارد که حاکی از تاُثیر متقابل فعالیتی خاص در هزینة سایر فعالیتها میباشد؛ به طور نمونه، بنا بر تحقیقات هگرت و موریس، تولیدکنندگان ویدئو در ژاپن توانستند سربزنگاه از طریق اجرای اولین مرحله در زنجیره ارزش، یعنی طراحی محصول و نیز آخرین گام در آن ( تولید)، هزینههای مربوط به تولید را از رقمی حدود 1300 دلار در سال 1977 ، به کمتر از 300 دلار در سال 1984 کاهش دهند و این چیزی نیست مگر میزان کاهش صورت گرفته در تعداد اجزا.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
*تحقیق در مورد درس برنامه ریزی*
هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی[1] در زندگی خویش پی برد آن را در نظامهای اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری مورد توجه قرار داد و امروز می بینیم که ساختار وجودی سازمانها آن سان پیچیده گشته اند ، که بدون برنامه ریزی های دقیق نمیتوانند به حیات خود تداوم بخشند . اساس برنامه ریزی ، بر آگاهی از فرصتها و تهدیدهای آتی و چگونگی استفاده از فرصتها و مبارزه با تهدیدها قرار دارد.
فلسفه برنامه ریزی
فلسفه برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و یک راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه ، تفکر آینده نگر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد ، بخش انفکاک ناپذیر مدیریت است .
ضرورت برنامه ریزی
فرد و سازمان برای رسیدن به اهداف خویش نیاز به برنامه ریزی دارند بنابر این ضرورت برنامه ریزی ، برای رسیدن به جزئی ترین اهداف یک واقعیت انکار ناپذیر است (خواه برای میهمانی باشد یا سپری کردن یک روز تعطیل ، یا به منظور فروش یک محصول ).
بنابر این نیاز به برنامه ریزی از این واقعیت نشات می گیرد که
همه نهادها در محیطی متحول فعالیت می کنند
عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی ، برنامه ریزی را به صورت یک ضرورت انکار ناپذیر در تمام نهادها در آورده است .
پیتر دراکر معتقد است که میان موثر بودن (انجام کارای درست ) و کارایی (درست انجام دادن کارها ) تفاوت هست و این دو در مراحل انتخاب هدفها و آنگاه در چگونگی کسب آنها توأم می باشند.
برای برنامه ریزی متخصصان از زوایای مختلف ، تعاریف متعددی ارائه کرده اند که ما در اینجا چند نمونه از آنها را یادآور می شویم :
برنامه ریزی عبارت است از :
1- تعیین هدف ، یافتن و ساختن راه وصول به آن ،
2- تصمیم گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد ،
3- تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و ساختن راهها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند ،
4- طراحی عملیاتی که که شیئی یا موضوعی را بر مبنای شیوه ای که از پیش تعریف شده ، تغییر بدهد.
برای دست یافتن به هدف مورد نظر ، باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار ، تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت بگیرد.
هدفهایی که در هر برنامه ریزی دنبال می شود به شرح ذیل است :
1- افزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیتها
2- افزایش جنبه اقتصادی(مقرون به صرفه بودن عملیات )
3- تمرکز بر روی مقاصد و اهداف و احتراز از تغییر مسیر
4- تهیه ابزاری برای کنترل
اگر وظایف مدیریت را حول رئوس هرمی در نظر بگیریم
برنامه ریزی در رأس آن قرار می گیرد ؛ و اگر چه وظایف مدیریت را به طور جداگانه بررسی می کنیم ، ولی همه به هم مرتبط اند و در این بین برنامه ریزی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است. توالی وظایف بخش اعظم کار مدیر را برنامه ریزی تشکیل می دهد.
همان طوری که ذکر شد وظایف مدیری قابل تفکیک نیستند و این ارتباط به ویژه در وظایف برنامه ریزی و کنترل ملوس تر است زیرا اعمال برنامه ریزی نشده را نمی توان کنترل کرد.
1- برنامه ریزی در برابر واژه انگلبیسی PLANING به کار رفته است . در کتب مدیریت دو واژه programming و planning اغلب به جای یکدیگر به کار رفته اند . بعضی از صاحبنظران مدیریت نظیر جانسون از اصطلاح steategic planning برای برنامه بلند مدت و از medium-rang programming بری برنامه ریزی میان مدت استفاده کرده اند برای اطلاع بیشتر ر. ک
Richard A. Johnson and Other . The theory and manaangement of systems> 3 th edition.( new york :mcgraw – hill book co. 1973 ).p.62
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
*مقاله درمورد تجزیه و تحلیل سیستمها*
پروژة SSADM
چرخة SSADM
مقدمه
در این پروژه ما سیستم فروشگاه زنجیزه ای رفاه را مورد بحث قرار می دهیم بطور کلی این فروشگاه شامل یک سالن بزرگ فروش و یک انبار است و هر روزه خریداران زیادی برای خرید به این فروشگاه می آید و سیستم مورد استفاده در این فروشگاه سیستم دستی است.
در سالن این فروشگاه قفسه های متعددی وجود دارد که هر قسمت مربوط به یک نوع محصول می باشد و تعداد زیادی کارگر و فروشنده در قسمتهای مختتلف آن مشغول بکار هستند اما با در نظر گرفتن تعداد خریداران و فروش روزانه از شرکتها و کارخانجات تولید کننده به مشکلاتی در فروش و خرید و برداشت سود برخورد می کنیم، که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
با توجه به مشکلات موجود هیأت مدیره این فروشگاه اقدام به مکانیزه نمودن این سیستم کرده است و این هیأت شامل 3 نفر از سهام داران همین سیستم موجود مطالعه قرار دادیم و متوجه شدیم با در نظر گرفتن خرید ماهیانه فروشگاه از شرکتهای مختلف و تعداد خریدارانی که همه روزه به فروشگاه می آیند و خریدی که توسط آنان انجام می پذیرد سیستم بازدهی مورد قبول را ندارد و چون تعداد خرید بصورت روزانه، هفتگی و ماهیانه زیاد می باشد متأسفانه مدیر فروشگاه قادر به نگهداری تمام فاکتورهای خرید نمی باشد چون بایگانی آن جا بسیار زیاد جا اشغال می کند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و محاسبة تعداد کالاها از روی آن وقتی بسیار زیاد را می گیرد و بازهم ممکن است در محاسبات اشتباه رخ دهد پس بطور دقیق نمی توان تخمین زد که سود بدست آمده از فروش کالاها درست استیا خیر.
در قسمت صندوق نیز نمی توان بطور واقعی گفت که در روز چه تعداد از یک کالا فروخته شده است، چون تعداد خریداران زیاد است فروشندگان در قسمت صندوق قادر به یادداشت تمام کالاهای خریداری شده نیست و اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند وقت بسیار زیادی از مشتری گرفته می شود. راه حل ارائه شده از طرف ما به کارفرما مکانیزه کردنم سیستم دستی موجود است و چون کارفرما تأکید داشت که نمی خواهد هزینه زیادی صرف تعویض سیستم دستی موجود شود، تصمیم به این گرفته است که شاید با استخدام کردن چندین نفر نیروی انسانی بیشتر
1-مسئولیت ثبت کالاهای خریداری شده از شرکتها
2-تعداد کالاهای چیره شده در قفسه های فروشگاه
3-ثبت جزء به جزء فروش روزانه هر کالا
بتوان نظارت بیشتری در فروش داشت
که بازهم در این روش به مشکلات احتمالی زیادی برخورد می کنیم و چون باید نیروی انسانی خیلی بیشتری بکار گرفته شود و هزینه زیادی صرف حقوق ماهیانة این کارمندان می شود و چون تعدادی از این کارمندان مرتباً باید بر قفسه های نظارت داشته باشد وضعیت آن را به ثبت برساند، باعث شلوغی قسمت های مختلف می شود و ممکن است موجب اعتراض و کم شدن تعداد خریدارن شود و باز به اطمینان نمی توان گفت که سود بدست آمده از خرید و فروش در این فروشگاه درست است و به همین دلیل پرسشنامه ای ترتیب داده ایم تا خواستههای مدیر و کارمندان را بصورت کامل بدانیم تا سیستم مورد قبول را ارائه دهیم.
«پرسشنامه کارمندان»
نام: نام خانوادگی: کد کارمندی: تاریخ تولد:
سمت: تاریخ استخدام:
مشکلات در سیستم موجود برای کارمند:
1-
2-
3-
4-
توقعات کارمند از سیستم مکانیزه:
1-
2-
3-
4-
پیشنهادات:
1-
2-
3-
تاریخ امضا
«پرسشنامه مدیران»
نام: نام خانوادگی:
مشکلات در سیستم موجود برای مدیر:
1-
2-
3
4
توقعات مدیر از سیستم مکانیزه:
1-
2-
3-
4-
پیشنهادات
1-
2-
تاریخ، امضاء
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 28 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
توجه: داخل متن فایل دانلودی تصاویری که اعلام شده وجود ندارد در واقع در متن توضیحات به تصاویر ارجاع داده شده که متاسفانه تصاویر در آن وجود ندارد.
*تحقیق درباره سقف بتنی*
کلیات:
سقف بتنی مجوف و بلوک سقفی حاصل از عناصری که وزن هر متر مربع آن در مقایسه با سقفهای توپر متداول نظیر تیر آهن ضربی کمتر است. عناصر متشکله آن عبارتند از:
الف: تیرچههای پیشساخته( فلزی یا بتنی) بعنوان عنصر کششی و باربر
ج: بتن به عنوان عنصر ترکیبی، پوششی و فشاری
د: میلگردهای حرارتی و توزیع بار
عناصر فوقا لذکر با مشخصات مشروحه زیر تهیه میگردند.
1-تیرچه تمام فولادی – که قطعات نبشی، سپری، تسمه و یا ورق خم شده تهیه میشود. تیرچه فلزی که بطور معمول از ورق خم شده تهیه میگردد از دو قسمت فوقانی و تحتانی تشکیل میگردد. اتصال این دو قسمت بوسیله تسمه و با ضمائمی که بوسیله پرس در ورق ایجاد گشته با جوش الکتریکی صورت میگیرد.
لازم به تذکر است که بدلیل مصرف زیاد ورق آهن تیرچهها و سنگینی ناشی از آن، در حال حاضر این تیرچهها متداول نمیباشد.( شکل 1)
2-تیرچههای تمام بتن مسطح- از بتن و میلگرد( آجدار* )تهیه میشوند( شکل 2). خربای بعضی از انواع این تیرچهها از ورق و یا تواماَ ارزاق و میلگرد میباشد.( شکل 3)
3-تیرچههای با قالب سفالی- از قرار دادن میلگرد آجدار و بتن ریزی در قالب سفالی تهیه میگردند.
4- تیرچههای بتنی پیش تنیده- این نوع تیرچه معمولاَ با یک سطح مقطع سپری شکل که در قسمت تحتانی توسط سیم(تک رشتهای) و یا کابل( چند رشتهای) مسطح شده است تهیه میگردد بدین صورت که بمنظور ازه یادتاب کششی تیرچه و تقلیل ابعاد آن و همچنین اقتصادی بودنش قبل از بتنریزی تیرچهها در کارخانه، میلگردها با روش خاص و وسایل مخصوص کشیده شوند که اصطلاحاَ به آنها تیرچههای بتنی پیشتنیده میگویند.( شکل5)
* تبصره : از میلگرد آجدار بعلت مقاومت و میزان چسبندگی بیشتر که به صرفهجویی در مصرف آهن میانجامد استفاده میگردد. در صورتی میتوان از میلگردهای معمولی استفاده کرد که در انتهای آنها مطابق آئیننامه بتن، خمهای لازم رعایت گردد.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
*تحقیق درباره سدهای خاکی*
از زمانهای بسیار دور بنای سدهای خاکی به منظور کنترل و ذخیره آب معمول بوده است. اما به علت امکانات محدوده و عدم شناخت قوانین مکانیک خاک و هیدرولیک، ارتفاع سدها و بندهای خاکی از یک مقدار محدودی بیشتر نمی شده است، هرچند از نظر وسعت و طول سد چنین محدودیتی وجود نداشته است. امروزه با پیشرفت علم مکانیک خاک و توسعه امکانات تکنولوژی و مطالعات دقیق تر توانسته اند سدهای خاکی را با ارتفاعات قابل ملاحظه احداث نمایند، بطوریکه در زمان حاضر از مرتفع ترین سدهای دنیا سدهای خاکی و پاره سنگی هستند. به علاوه زمین هائی را که سابقاً برای این منظور غیر مناسب تشخیص می دادند هم اکنون می توانند آنها را برای زیربنای احداث سد خاکی آماده سازند.
علی رغم این پیشرفت ها هنوز مشکل است که بتوان راه حل های ریاضی محکمی برای مسایل طراحی سدهای خاکی پیشنهاد نمود، و در نتیجه بسیاری از اجزاء سدها هنوز بر مبنای تجزیه و ذوق و ذکاوت مهندسین طرح و اجراءٍ می گردند، به عبارت دیگر طرح تیپ دقیق و کامل وجود ندارد.
به منظور تأمین یک طرح دقیق و منطقی در سدهای خاکی لازمست که وضعیت شالوده سد و مواد مشکله آن کاملاً مورد بررسی و مطالعه اولیه قرار گرفته و اجرای سد با روش های کنترل شده و دقیقاً مطابق برنامه پیشنهادی طراح انجام پذیرد.
به عنوان یک اصل، این دو نکته مسلم است که:
1- سد به عنوان یک مخزن باید غیرقابل نفوذ باشد.
2- در تمام وضعیت های ممکن (وضعیت بلافاصله پس از ساخت، ضمن ساخت، وضعیت های مخزن پر، طغیان، تخلیه سریع، بارندگی و حتی در مواقع سیلهای استثنائی چند هزار ساله) سد باید مقاوم باشد.
روش ایجاد سدهای خاکی امروزه عمدتاً "با روش تراکم مکانیکی است، هرچند روشهای دیگری مانند روش های هیدرولیکی و نیمه هیدرولیکی هم وجود دارد که از این روشها کمتر استفاده می گردد، مگر در مورد سدهای باطله که ضرورتاًِ" هیدرولیکی است.
بخش اصلی سد خاکی که توده خاکی کوبیده شده است (در حقیقت سازه سد) به نام بدنه سد نامیده می شود، و زمینی که سد بر روی آن قرار گرفته تا آن حد که تحت تأثیر فشار حاصل از سد و نفوذ پذیری آب سد می باشد به نام شالوده (فونداسیون) است. به جز این دو بخش اصلی، اجزاء دیگری از قبیل آب بندها، زهکش ها، پوشش ها و غیره وجود دارد که اهمیت آنها به لحاظ حفاظت و ایمنی و عملکرد سد برای آن نقش حیاتی دارند.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
*تحقیق درباره ساختمان های بلند*
تاریخچه ساختمانهای بلند:
قبل از قرن نوزدهم ساختمانهای بلند بصورت معابد کوه مانند مطبق، اهرام، آمفی تئاترها قلعه ها، تالارهای شهر مساجد، کلیساهای جامع و ازاین قبیل وجود داشتند که طراحی آنها عموماً به انگیزه های سیاسی یا مذهبی صورت می گرفت و مصالح آنها الوارهای چوبی، سنگ، خشت های گلی و در مواردی ساروج بود و از سیستم دیوار باربر استفاده می کردند. و تا اوایل قرن نوزدهم که اسکلت فلزی کم کم جانشین ساخت وساز سنگین بنایی در ساختمانهای چندطبقه شد و آغاز ساخت وساز چندطبقه را باید آسیابها و انبارهای انگلیسی دراین دوره دانست که در آنها از اسکلت بندی داخلی تمام چدن اغلب همراه با مصالح بنایی برای نگهداشتن کفها استفاده می شد. تکامل فنی آسمانخراشها در نیمه دوم قرن نوزدهم تنها به یمن تکامل مستقل اجزای اصلی آن پیش از این تاریخ میسر شد این اجزا عبارت بودند از:
تکامل آسمانخراش:
نخستین گامها در تکوین آسمانخراش از حدود سال 1880 تا 1900 در شیکاگو برداشته شد که در آن ساختمانی با فرم جعبه ای صرفاً تا 20 طبقه بالا می رفت بعدها با برجهای سربه فلک کشیده نیویورک آسمانخراش راستین پدیدار شد و به مظهر شهرهای آمریکا بدل گشت.
دوره های بلندمرتبه سازی:
نخستین دوره: این دوره با احداث ساختمان شرکت بیمه عمر شروع شد و عمده این دوره در شیکاگو بوقوع پیوست.
دوره دوم: با ساخت ساختمان 21 طبقه «امریکن شورتی» در سال 1895 در نیویورک شروع شد و در همین دوره بود که عصر طلایی آسمانخراشها با ساختمان 102 طبقه« امپایراستیت» به ارتفاع 381 متر به اوج خود رسید در این دوره برجها را به دو سبک «ایستاده برقاعده یا خودایستا» و« برجهای پلکانی» تقسیم کردند.
دوره سوم: سومین دوره آسمانخراش را مدرنیسم تعیین می کند و از لحاظی ادامه سبک تجاری نخستین دوره آسمانخراش در شیکاگو است. برجهای مرکز تجارت جهانی جزو این دوره می باشد.
دوره چهارم: دوره چهارم که دوره فعلی آسمانخراشهاست در دهه 1970 همراه با پست مدرنیسم و مدرنیسم متأخر تحقق یافت.
تعریف ساختمان بلند و برج:
بلندی خود یک حالت نسبی است و ساختمانها را نمی توان برحسب ارتفاع با تعداد طبقه دسته بندی و تعریف نمود. از نقطه نظر مهندسی، هنگامی می توان سازه را بلند نامید که ارتفاع آن باعث شود که نیروهای جانبی ناشی از باد و زلزله، بر طراحی آن تأثیر قابل توجهی گذارند.
ساختمانهای منفرد مرتفع که با فرم پلان مربع، دایره، باشد و از طرفی ارتفاع آن بلندتر از قطر دایره محاطی پلان باشد برج نامیده می شود. تناسب محیط و یا قطر ساختمان برجها با ارتفاع آن تعیین کننده نوع برج از نظر هندسی آن میباشد ( شکل 1)
1- در صورتیکه نسبت ارتفاع به قطر برج برابر باشد برجهای بسیار بلند نامیده می شود.
2- در صورتیکه نسبت ارتفاع به قطر برج برابر باشد برجهای بلند نامیده می شود.
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 60 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 123 |
*ساخت های ثابت و واحدهای آزاد (گوناگونی ها در ساختمان سازی)*
در دسامبر 1964 در اتحادیه معماران هلندی پیشنهادهایی شد که طرح کلی و روشی برای طراحی مسکن تطبیق پذیر با استفاده از ساخت ثابت (نگهدارنده Support) و واحدهای آزاد (واحد جدا شدنی Detachable Unit) را نشان میدهد .
در این گروه هم معماران و هم مجریان ساختمان و تولید کنندگان قطعات ساختمانی ، سرمایه گذاران ، پیمانکاران و شرکتهای خانه سازی نیز می باشند . به دلایلی چند هلند را می توان آزمایشگاهی برای بررسی راه حل مشکلات خانه سازی انبوه در سراسر دنیا به حساب آورد . این گروه هلندی روشی را برای طراحی ارائه میدهد که نتیجه آزمایشها و شرایط خاص می باشد .
چون تراکم جمعیت کشور زیاد بود و با وجود سنت قدرتمند شهرنشینی تقریبا ناممکن بود که مسئله ساختمان سازی را چون امری کاملا مجزا به حساب آورد . بنابراین معماران تصمیم به صنعتی شدن ساختمانها گرفتند ولی هنوز معلوم نبود که این تفکر مقرون به صرفه نباشد .
معماران بنیانگذار پذیرفتند که از مفهوم «ساخت ثابت» به عنوان یک فرضیه عملی دیگر برای تحقیقات بیشتر استفاده شود . اساس فرضیه ساخت ثابت و واحدهای آزاد آن بود که شخص مصرف کنندة خانه در تولید آن مشارکت یا نظارت داشته باشد . چنین پنداشته می شد که نقص تولید انبوه ، همان عدم مشارکت مصرف کننده در روند خانه سازی است . در واقع هم در خانه سازی انبوه اصل مهم به مفهوم فنی و سازمانی آن این است که مصرف کننده نقشی در تصمیم گیری ندارد . از سوی دیگر در مفهوم «ساخت ثابت» مبنای کار اینست که مسکن به هر شکل و هر اندازه که باشد ، همیشه محصول دو حوزة مسئولیت و تصمیم گیری است . بخشی از ساختار شخصاً در اختیار ساکن خانه است که می تواند آن را به دلخواه تغییر دهد و تبدیل کند امّا بخش دیگر به یک زیر ساخت عظیم تری تعلق دارد ، که فرد دربارة آن نمی تواند تصمیم گیرد بلکه باید از قوانین و قراردادهای گروه بزرگتر (چه در حد همسایگی باشد یا مقامات محلی) پیروی کند .
این دو حوزة تصمیم گیری را همیشه و همه جا می توان تشخیص داد . حتی آنها که صاحب خانه ویلایی نیز هستند باید زیر ساخت خیابانها ، خدمات و مقررات حوزه بندیها و غیره را بپذیرند . آنچه محیط خود می نامند محصول یک زمینه طبیعی و اجتماعی بزرگتری است که افراد در آن مشارکت دارند . در طول تاریخ این تعادل بین فرد و جمع در اشکال بیشماری تجلی یافته است .
مفهوم ساخت ثابت ، بازشناسی سنت دیرینه ای است در مورد بازتاب خصوصیات اساسی در محیط ظاهری و بدین معنی ابداع جدیدی به حساب نمی آید . ولی به هر جهت این مفهوم با مفهوم خانه سازی انبوه که در این قرن به یکسان مورد توجه متخصصان و دولتمردان ، در تلاششان برای دنیا بهتر بوده ، در تضاد است .
در مفهوم ساخت ثابت تولید خانه مشابه سایر کالاهای صنعتی نخواهد بود بلکه مصرف کننده نیز در روند تولید آن دخالت دارد . اما این دخالت در چهارچوب بزرگتر خدمات و زیر ساختهای اجتماعی انجام می پذیرد . اگر این فلسفه در مورد خانه سازی انبوه در محیط متراکم شهری پیاده شود ، مفهوم «ساخت ثابت» تبدیل به یک موجودیت مادی می گردد .
در اینجا دیگر نمی شود خانه سازی ویلایی و قطعات مجزا را در نظر گرفت ، بلکه باید ساختهای وسیعتر ، خواه مرتفع و خواه کم ارتفاع را مد نظر داشت . که چندین واحد مسکونی را در خود جای داد . اتحادیه معماران سعی کرده است افراد در این ساختهای وسیعتر همان قدر حق انتخاب داشـته باشـند که در خـانه های ویـلایی
داشتند .
ساخت ثابت به هر ساختمانی گفته می شود که چندین واحد مسکونی قابل تطبیق با نیازها و خواسته های متغیر مصرف کنندگان در طول زمان را در خود جای دهد . این مسئله ای است که در زمینه خانه سازی هلندی باید با آن روبرو شد . در واقع این مسئله در هر کجا که عدة زیادی باید از فضای محدود و کوچکی استفاده کنند وجود دارد و باید با آن مقابله شود . این یک نمونه بارز از مسئله شهرنشینی است .
از ابتدای امر امید می رفت که طرح ساخت ثابت برخی از مشکلات سنتی مربوط به طراحی خانه سازی انبوه را حل کند . روند طراحی در خانه سازی انبوه بر اساس نقشه یک واحد یا نقشه یک طبقه انجام می گیرد . وقتی واحد طراحی شد ، از تکرار آن ، ساختمان بزرگتر به دست می آید . در شرایطی که هزینه ما باید به حداقل برسد و ضوابط و آیین نامه های دولتی باید مراعات گردد و همچنین تقسیم فضا و نواحی سودمند باید در یک سطح محدود صورت گیرد . نقشه طبقه مبنا همیشه محصول و نتیجه توافق و مذاکرات پیچیده میان معمار ، صاحبکار ، مهندس ساختمان و دیگر دست اندرکاران این حرفه است . در حقیقت سعی بر این است که مقشه ای قابل قبول به دست آید تا تکرار مداوم آن منطقی باشد . ولی در طراحی ساخت ثابت ، نقشه نهایی از پیش تعیین نشده است .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 42 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
*روش جدیدی درطرح اختلاط بتن روان بااستحکام متوسط ومحتوای کم سیمان*
چکیده :
تقاضای بازار برای بتن با استحکام متوسط ( Mpa 35-28) وکارائی بالا بخاطر امتیاز های کیفی آن و حرفه ای که از نظر هزینه های تولید در بر دارد . به تازگی روبه افزایش نهاده است مقاله حاضر شیوه تعیین اختلاط جدیدی را در تهیه این نوع بتن روان سیال اختصاراً که دارای استحکام متوسط بوده و سیمان محتوای آن نیز پایین باشد پیشنهاد می نماید روش پیشنهاد شده در ابتدا مولفه میزان فشردگی را ( یا فاکتور تراکم را ) که نشان دهنده میزان منافذ موجود در بتن می باشد تعیین می کند سپس با چسب یا خمیر سفت کننده بتن ( چسب یاخمیر هم بند ) که حاوی گرد فضولات پنبه GGBS, FA می باشد منافذ یا فضاهای خالی بین ذرات بتن را طوری پر می کند که بتن تهیه شده کارایی و مقاومت دلخواه را پیدا می کند . آزمایشاتی در مورد روانی بتن، جریان روانی و قدرت تراکم پذیری به اجرا در آمده اند . ونتایج حاصل از این آزمایشها حاکی است که با اتخاذ این شیوه می توان با موفقیت به بتنی روان (FC) و با مقاومت متوسط دست یافت .
اختلاط های بتنی که به یاری شیوه مطرح در این مقاله طراحی می شود نیاز به میزان کمی سفت کننده دارند بهمین دلیل بسیار اقتصادی هستند .
1- پیش در آمد
امروزه بتن ماده ساختمانی غالب و با تولید سالیانه بیش از 5/4 میلیارد تن متریک است {1} لیکن بتن عادی که میزان آب موجود در آن زیاد و کارایی آن پایین است و هم در کار با مشکل روبروست و هم دوام کمتر دارد کار کردن با آن در محل مورد نیاز به صرف انرژی و کار زیادی نیاز دارد . در مواردی ، سوراخ سوراخ شدن ، کشته شدن سیمان ویا از هم جدا شدن قسمت های مختلف بتن ممکن است رخ دهد . برای حل این گونه مشکلات به تازگی بتن های با کارایی زیاد ودوام زیاد ، نظیر بتونی با توان اجرایی بالا high- performance ( اختصارا )HPC وبتن خود متراکم شونده با استفاده از ماده ( SP) Superplasties تولید شده اند ، اما فعلا این گونه بتن ها گران تمام شده ونیاز به اعمال کنترل کیفی شدید و فشرده دارند . {6،2} مشکل دیگری که در تولید اختلاطهای بتن جدید نهفته است مشکل آلایندگی آنهاست . در خلال مراحله تولید سیمان( پودر سیمان ) گازهای زیان آوری مانندN02 , S02 CO2 و گرد غبارهای ناشی از آسیاب کردن در فضا تخلیه می شوند . انرژی موجود در سیمان و سنگ دانه های بتن حدود 1300 و 8 کیلوات ساعت در بتن است . {1} از این رو کاهش دادن میزان سیمان در بتن به شکل استفاده از نسبت های مناسبتر مخلوط سیمان و سنگ ریزه و نیز کاربرد فراورده های جانبی مختلفی نظیر گرد وفضولات پنبه (FA) و در سرد گرانوسونه ته کوره تهیه ( سنگ ریزه های بین ریل های راه آهن ) با علامت اختصاری GGBS واجد اهمیت است . ودر کل به نحوه موثری موجب توسعه پایدار در این امر خواهد شد { 7،8} .
بهمین دلیل تولید بتنی روان با استحکام متوسط (FC) ویا تولید بتن با کارائی بالا که حاوی سیمان کمتر مواد جایگزین سیمان GGBS, FA بالاتری باشد روش اقتصادی در تولید بتن محکم وبا دوام بشمار می رود .
اسلوب هایی نیز برای تعیین آمیخته های سیمان وسنگ ریزه نظیر آنچه توسط کمیته ACI {9} برای تهیه بتن با استحکام متوسط عنوان شده اند وجود دارد اما اینگونه روش ها برای تعیین نسبت مواد تشکیل دهنده در بتن های با کارایی زیاد مناسب نمی باشند . الگوهای بسیاری برای اختلاط مواد جهت تهیه بتن که مبتنی بر مفروضات مختلفی هستند جهت تهیه بتن های کارایی زیاد نظیر بتنHPC توسط Metha و AiTcin{ 2} آزمایشگاه مرکزی پل ها وجاده ها lcpc {11} این آزمایشگاه فرانسوی است واسم آن دقیقا از روی اسم فرانسوی ترجمه شده در فارسی به پل ها وجاده ها راه وساختمان یاعمران گفته می شود ) .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 226 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 62 |
*مقاله درباره روسازی راه ها*
کلیات
راهسازان از زمان های قدیم بر لزوم و اهمیت روسازی راهها واقف بودند و بر حسب مورد از انواع روسازیها استفاده می کردند. روسازی راهها در مناطقی که دارای زمینهای سست و آب و هوائی مرطوب بود و برای حمل و نقل کالا و مسافرین از ارابه استفاده می شد بیشتر توسعه یافت. از سروسازیعای قدیمی که هنوز هم آثاری از آنجا بجا مانده میتوان خیابانهای بابل و روسازی راههای رومیان را نام برد. در بابل برای ساختن خیابانها و محافظت آنها در برابر طغیان رودخانه دجله از آجر و ملات قیر معدنی استفاده می کردند. روسازی کف خیابانها و دیوارهای دو طرف آن با آجر و ملات قیر معدنی ساخته می شد و سپس کف خیابان با استفاده از سنگ فرش می گردید. روسازی راههای رومیان از چند لایه تشکیل می شد که از پائین به بالا عبارت بودند از یک لایه 30 سانتی لاشه سنگ و ملات, یک لایه 20 سانتی متری پارع سنگ و قلوه سنگ, یک لایه 25 سانتی متری شن و خرده سنک و ملات و یک لیه 20 سانتی متری شن و ماسه خاکدار. روسازی راههای رومیان که صدها کیلومتر از آن به این روش ساخته شد و قسمتی از آن هنوز هم باقی مانده است, در خندقی که از کندن زمین مسیر راه به عمقی حدود یک متر بدست می آمد ساخته می شد.
در مناطقی نظیر ایران راهها معمولاً بدون روسازی ساخته می شد زیرا آب و هوای این مناطق گرم و خشک بود, آبادی ها از یکدیگر فاصله زیادی داشتند و برای حل و نقل کالا و رفت و آمد مسافرین از چهارپایان استفاده می شد. از روسازی فقط در مواردی که راه از زمینهای سست, نمکزار, آب گیر و یا لجنی عبور میکرد استفاده می شد.
هدف از روسازی راه و یا فرودگاه احداث یک سطح صاف و هموار و در عین حال با ایمنی کافی برای استفاده کنندگان از راه یا فرودگاه است. روسازی باید طوری طرح و ساخته شود که بتواند وزن وسائل نقلیه را تحمل کند و در هر شرایط جوی قابل استفاده باشد. زمین در حالت طبیعی معمولاً مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارد از چرخهای وسایل نقیه سنگین نظیر کامیونها و هواپیماها را ندارد و بارگذاری این گونه خاکها موجب شکست برشی خاک و بوجود آمدن تغییر شکل های بیش از اندازه در آن می شود.
برای جلوگی از شکست برشی خاک و بوجود آمدن تغییر شکلهای دائم بیش از اندازه در آن, باید از شدت تنشهای فشاری قائم بر روی خاک کاسته شود. این عمل با قرار دادن لایه ای از مصلح مرغوب و با مقاومت زیاد بر روی خاک انجام می شود. جنس و ضخامت ین لایه که به روسازی موسوم است باید طوری باشد که ضمن آنکه میتواند شدت تنشهای فشاری قائم را بمیزان قابل تحمل خاک بستر روسازی کاهش دهد, خود نیز قادر به تحمل بارهای وارد به آن باشد.
روسازی ها معمولاٌ از چندین لایه تشکیل میشوند. تعداد, ضخامت و جنس این لایه ها تابعی از مقاومت خاک و بستر روسازی, خصوصیات آمد و شد وسائل نقیه, شرایط جوی منطقه, مصالح موجود در محل و شرایط اقتصادی است. روسازی راههای با آمد و شد زیاد و فرودگاهها معمولاٌ از سه لایه متمایز رویه, اساس و زیر اساس که بر روی لایه متارکم شده خاک بستر روسازی قرار می گیرند تشکیل می شود.
لایه متراکم شده خاک بستر روسازی, لایه است ز اک زمین طبیعی که از مواد آلی و مواد مضره پاک شده و کوبیده شده باشد. در خاکریزها این لایه آخرین لایه خاکی است که ریخته شده و کوبیده می شود. در برش ها, این لایه, لایه کوبیده شده و آماده شده خاک زمین طیعی است.
لایه زیراساس لایه ای است از مصالح نسبتاً مرغوب که بین لایه اساس و خاک بستر روسازی قرار می گیرد. لایه زیر اساس در راههائی که آمد و شد وسائل نقیه در آنها زیاد بوده و یا مقاومت خاک بستر روسازی کم است بکار می رود. لایه زیراساس معمولاً از مصالح سنگ شکسته و یا شن و ماسه ساخته می شود.
لایه اساس لایه ای است از مصالح مرغوب که بین لایه های رویه و زیر اساس یا بین لایه رویه و خاک بستر روسازی قرار م گیرد. لایه اساس از مصالح مرغوب نظیر سنگ شکسته, شن و ماسه شکسته, صلح تثبیت شده با قیر, آهک و سیمان ساخته می شود. لایه اساس در راههائی که آمد و شد وسائل نقلیه در آنها زیاد بوده و یا مقاومت خاک و بستر روسازی کم است از بتن آسفالتی کم قیر(اساس قیری) ساخته می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
کلیات............................................................................................................................ 0
تاریخچه روسازی راهها.............................................................................................. 1
هدف از روسازی......................................................................................................... 2
لایه های روسازی........................................................................................................ 3
لایه متراکم شده خاک بستر......................................................................................... 3
لایه زیراساس............................................................................................................... 4
لایه اساس..................................................................................................................... 4
لایه رویه....................................................................................................................... 4
عوامل مؤثر در طرح روسازی ها................................................................................ 5
انواع روسازی ها.......................................................................................................... 5
خاک بستر..................................................................................................................... 6
مقدمه............................................................................................................................. 6
بررسی های ژئوتکنیکی و نمونه برداری خاک.......................................................... 7
اجزاء خاک................................................................................................................... 7
رده بندی خاکها............................................................................................................ 9
تراکم خاک وروشهای کنترل آن.................................................................................. 9
غلتک ها و موارد استفاده آنها................................................................................... 10
روشهای تعیین مقاومت خاک بستر روسازی........................................................... 11
آزمایش فشاری سه محوری...................................................................................... 11
آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا (CBR)................................................................................................. 11
نحوه انتخاب مقاومت خاک برای طرح روسازی.................................................... 12
دانه بندی.................................................................................................................... 13
عنوان صفحه
شکستگی..................................................................................................................... 13
خصوصیات خمیری................................................................................................... 14
سختی.......................................................................................................................... 14
تمیزی.......................................................................................................................... 15
نفوذپذیری.................................................................................................................. 16
اجرای لایه های زیر اساس و اساس و رویه شنی................................................. 16
تثبیت خاک و مصالح شنی با آهک.......................................................................... 17
تثبیت خاک با سیمان................................................................................................. 18
خاکهای شنی.............................................................................................................. 18
تثبیت خاک با قیر....................................................................................................... 19
خاکهای ماسه ای........................................................................................................ 20
خاکهای شنی.............................................................................................................. 20
قیر................................................................................................................................ 20
انواع قیر...................................................................................................................... 20
انتخاب نوع قیر.......................................................................................................... 21
آزمایشات قیر.............................................................................................................. 22
آسفالت.......................................................................................................... 23
مصالح سنگی................................................................................................... 23
بتن آسفالتی گرم......................................................................................................... 24
آسفالت سطحی.............................................................................................. 25
ضریب سختی مخلوطهای آسفالتی..................................................................... 26
کارکرد گوگرد در روسازیهای آسفالتی..................................................................... 28
تورم در اثر یخبندان................................................................................... 29
عنوان
صفحه
تأثیر رطوبت در طرح روسازی ها........................................................................... 30
توزیع تنش در روسازیهای انعطاف پذیر................................................................. 32
تعیین بار هم ارز........................................................................................................ 32
روش اشتو برای طرح روسازی................................................................................ 33
روش انستیتو آسفالت برای طرح روسازی راه........................................................ 35
روش BCEOM برای طرح روسازی................................................................. 35
روش شل برای طرح روسازی راه........................................................................... 37
روش NCSA برای طرح روسازی راه.......................................................................... 37
ترکهای برشی (کناری).......................................................................................................... 38
ترکهای انقباضی......................................................................................................... 39
ترکهای بین دوخط..................................................................................................... 40
ترکهای انعکاسی........................................................................................................ 40
ترکهای هلالی (لغزشی)....................................................................................................... 41
تغییر شکل های سطح رویه................................................................................. 42
خرد و کنده شدنها..................................................................................................... 43
چاله ها................................................................................................................. 43
جدا شدن دانه ها....................................................................................................... 44
لغزنده شدن سطح روسازی............................................................................... 45
رو زدن قیر.................................................................................................................. 45
خرابی شانه ها............................................................................................................ 46
خرابی رویه های آسفالت سطحی........................................................................ 46
گر شدن.......................................................................................................... 47
خرابی رویه های شنی............................................................................................... 47
عنوان صفحه
مرمت خرابی ها و روسازی............................................................................... 49
پر کردن چاله ها......................................................................................................... 49
وصله سطحی......................................................................................................... 49
روش غیر مستقیم طرح روکش آسفالتی................................................................... 50
روش مستقیم طرح روکش آسفالتی.................................................................... 51
تیر بنکلمن........................................................................................................ 52
تعیین زمان مناسب و تعداد دفعات روکش کردن................................................... 52
مخارج غیر مستقیم..................................................................................................... 54
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 284 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 172 |
خانواده اولین پایه گذار شخصیت و ارزش های فکری است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک زندگی آینده فرد دارد. در این میان حفظ ارتباط مثبت بین والدین و فرزندان باعث انگیزه آنان نسبت به موفقیت تحصیلی می شود.نتایج این پژوهش نشان داد پیشرفت تحصیلی با سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت معنی دار و با سبک های فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه رابطه منفی و معنی داری دارد. نهایتا با استفاده از تحلیل داده ها گام به گام مشخص شد که شیوه تربیتی مقتدرانه پیش بینی کننده قوی برای متغیر پیشرفت تحصیلی است. بنابراین از آنجایی که شیوه تربیتی والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد لذا آموزش والدین درباره شیوه های تربیتی نوجوانان می تواند باعث موفقیت تحصیلی آنان در تحصیل شود.
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه والدین و دانش آموزان مقطع دبیرستان می باشد.حجم نمونه این پژوهش را با استفاده از روش تصادفی 100 نفر انتخاب نمودیم.
در این پژوهش از روش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه برای بررسی مولفه های هریک از متغیرها استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این پژوهش آموزش وآگاهی اولیاء در این زمینه ضروری است به اولیا باید شیوه های درست برخورد با فرزندان آموزش داده شود برنقش آگاهی وسواد در تربیت فرزندان تاکید شود
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه. 3
بیان مسئله. 4
اهمیت و ضرورت پژوهش.... 5
اهداف پژوهش.... 7
فرضیه های پژوهش.... 7
متغیرهای پژوهش:7
تعاریف متغیرها:8
تعریف نظری متغیرها:8
تعریف عملیاتی متغیرها:9
فصل دوم:ادبیات پژوهش
تاریخ آموزش و پرورش... 11
آموزش در جوامع بدوی.. 12
آموزش در قدیمیترین تمدنها13
آموزش در ایران باستان. 13
آموزش در دنیای اسلام. 15
آموزش و پرورش نوین.. 16
آموزش مدرن در ایران. 16
اثرات سیاسی.. 18
تاریخ تحول اداری سازمان آموزش و پرورش ایران. 18
اداره کنونی امور آموزش و پرورش... 20
شورای عالی آموزش و پرورش... 21
نهادهای وابسته به وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر. 22
تغییرات مقاطع تحصیلی.. 23
تاریخچه آموزش وپرورش در ایران. 25
سیر تحول تشکیلات آموزش وپرورش... 25
انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود:26
تاریخچه سازمان مدارس به سبک جدید در ایران. 26
برخی از وظایف وزارت آموزش و پرورش... 27
شیوه های فرزند پروری.. 31
پژوهش های انجام یافته. 35
تحقیقات انجام گرفته در ایران. 35
تحقیقات انجام گرفته در خارج.. 37
مقالات ترجمه شده. 39
تاثیرات خانواده درآموزش و پرورش... 41
چرا نقش خانواده در آموزش مهم است؟. 42
چه شواهدی دال بر وجود اهمیت نقش مشارکت خانواده ها در آموزش وجود دارد؟. 43
حلقه ی دوستان در محیط آموزش... 44
نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 46
تعریف نظری موضوع :47
وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین :52
توجه به تاثیر مشکلات اجتماعی:55
خانواده به عنوان معلم و الگو. 57
خانواده به عنوان کانون محبت و امنیت... 57
نقش خانواده در یادگیری دانش آموزان. 58
نقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان. 68
تاثیر عوامل خانوادگی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 82
نقش سواد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 89
نقش و تأثیر والدین - خصوصاً سواد آنها - بر پیشرفت تحصیلی فرزندان. 95
نقش والدین در موفقیت های تحصیلی ورفتاری فرزندان. 99
عوامل موثر در ترک تحصیل دانش آموزان. 103
سیستم آموزشی غلط و محافظه کارانه خانواده و مدرسه. 109
فصل سوم:روش پژوهش
مقدمه. 117
روش پژوهش.... 118
جامعه آماری.. 119
حجم نمونه و نمونه گیری.. 119
نحوه گردآوری داده ها120
ابزار اندازه گیری پژوهش.... 120
روایی و پایایی پرسشنامه. 122
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
روش های تحلیل داده ها125
روش های تحلیل داده ها125
یافته ها125
بررسی تفاوت پیشرفت تحصیلی با توجه به متغیرهای مولفه خانواده. 129
فصل پنجم : نتیجه گیری
بحث ونتیجه گیری.. 140
محدودیت های تحقیق.. 142
پیشنهادات... 143
منابع:145
دسته بندی | گزارش کارآموزی و کارورزی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 114 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
آب و فاضلاب شرکتی سهامی و خاص است. متشکل از ارگان های دولتی و خود دولت مثل صدا و سیما- شهرداری و سهامداران آب و فاضلاب کل کشور هستند.
شرکتی خدماتی است و فعالیت آن ارائه آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به همه ی
جامعه شان می باشد. سیستم حسابداری آب و فاضلاب به روش تعدیل شده عمل میکند و کلیه ی فعالیت های آن در سه قالب:
تولید، فروش و اداری جمع بندی می شود.
تولید یعنی اینکه کلیه ی خدماتی که جهت تولید آب شرب انجام می شود. تولید آب یا بالا کشیدن آب از چاه و انتقال آن به مخازن و نگه داری آن در مخازن و عملیات کلرزنی و انتقال آن به داخل شهر و توزیع بین مشترکین از جمله عملیات واحد تولید می باشد. از فعالیت فروش می توان ارائه ی خدمات مشترکین نصب کنتور آب و صدور صورت حساب می توان نام برد. و واحد اداری: نظارت، هماهنگی و مدیریت فعالیت واحد تولید و فروش به عهده سیستم اداری می باشد از جمله امور مالی که حاوی فعالیت های مالی و پشتی بانی توسط این امور انجام می شود که ما با توجه به اقتضای رشته به فعالیت حسابداری در آب و فاضلاب می پردازیم.
حسابداری این شرکت حسابداری مالی می باشد. هدف از ایجاد آب و فاضلاب با توجه به اینکه بهره وری بسیار پایین و در صورتیکه از نظر ثروت کشور ثروتمندی هستیم برای اینکه هزینه ها را کاهش دهند و با کاهش هزینه قیمت واقعی هزینه تولیدی را محاسبه کنند و بهره وری را بالا ببرند. تنها ایراد آنها انحصاری بودن آن است.
در این شرکتها دو سری درآمد و دو سری هزینه داریم. درآمدها و هزینه های جاری که در سود و زیان لحاظ می شود. درآمدهای جاری مثل آب ها و هزینه جاری مثل حقوق و دستمزد، ابزار و لوازم مصرفی، هزینه پذیرایی، هزینه فرهنگی.
در شرکت آب و فاضلاب سعی بر این است که طوری حرکت کنند چون با زیان مواجه هستیم هدف اینست که حداقل در نقطه سر به سر حرکت کند ضمن اینکه هدف سودآوری نسبت بلکه ارائه خدمات بهتر به مشترکین در نقطه سر به سر با قیمت تمام
شده ای که بتواند پوشش داده شود.
درآمد سرمایه مثل انشعاب و هزینه های مصرفی مثل تاسیسات، تامین آب، وسائط نقلیه، اثاثه و ... یکی از شاخصها این است که در سود و زیان، زیان نداشته باشیم و در سرمایه گذاری(منابع و مصارف) کاهش سرمایه گذاری نداشته باشیم.
فهرست مطالب
فصل اول: آشنایی با سازمان
مقدمه
تاریخچه فعالیت شرکت
فصل دوم: فعالیتهای مربوط به کارآموزی
حسابداری و ثبت های مربوط به آن
امور بانکها
تنخواه گردان
نگهداری و حفاظت اموال
صدور سند حسابداری
مبحث بایگانی اسناد
فصل سوم: حسابداری سازمان
مبانی تهیه صورتهای مالی
خلاصه اهم رویه های حسابداری
سرمایه گذاریها
دارائیهای ثابت مشهود
قراردادهای اجاره به شرط تملیک و خرید اقساطی
ذخیره مزایای پایان خدمت
شناسایی درآمد و هزینه
روش شناخت درآمد پیمانها
کمکهای مردمی، هدایا و طرحهای عمرانی برای توسعه
قیمت گذاری و زیان ناشی از اعمال سیاستهای دولت
معافیت مالیاتی
حقوق و مشترکین
دبیرخانه
وظایف دبیرخانه
دفاتر دبیرخانه
اداره امور بایگانی
پیوست
دسته بندی | صنعتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1493 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 211 |
دنیای امروز دنیای اطلاعات است و این بدان معناست که انسان در هر لحظه باید متناسب با اطلاعاتی که در اختیار اوست تصمیماتی را اتخاذ نماید . پس هر چه اطلاعات بیشتر و سریعتر در دسترس قرار گیرد به همان اندازه تصمیم گرفته شده مبتنی بر واقعیت ها بوده و رسیدن به منظور سریعتر خواهد بود. حجم عظیم اطلاعاتی که در هر لحظه به نقطه دیگری انتقال می یابند ضرورت توسعه و ایجاد تکنولوژیهای جدید را نمایان می سازند.ارتباطات تلفنی- استفاده از انواع کامپیوترها – وارد شدن تلویزیون رنگی در زندگی روزمره انسان ها – استفاده روزافزون از ماهواره ها و بسیاری از موارد دیگر ما را بر ان می دارد که در این جهان مملو از اطلاعات و داده ها خود را برای بهره برداری صحیح و به موقع از انها اماده نماییم.اینترنت موضوع جدید دنیای امروز نیز شبکه ای برای تبادل سریع اطلاعات و زمینه ای مناسب برای سود گرفتن از یافته های دانش بشری و بستری مطلوب جهت بهره جستن از اگاهیها و دانسته های سایرین است.سرعت انتقال داده ها هم از جمله مواردی است که قابل توجه دانشمندان بوده و جهان کنونی را به جهان سرعت تبدیل کرده است. اما انچه که مارا قادر می سازد تا از این همه اطلاعات جهان معاصر بهره مند شویم استفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات مناسبی است که بتوانند قدرت دریافت اطلاعات و اخبار ما را افزایش داده و ما را در گرفتن تصمیمات صحیح یاری نمایند.
در این میان کابل به عنوان بخش مهمی از مجموعه نیاز های تکنولوژیک عصر حاضر باید جوابگوی انتقال اطلاعات با ظرفیت گسترده و روز افزون باشد. حجم و سرعت انتقال اطلاعات و داده ها در کلیه مراکز علمی – صنعتی – تجاری – سیاسی – اقتصادی و ... به شدت در حال گسترش است. یکی از ملزومات این توسعه عبارت از کابل های کواکسیال(coaxial cables) است. البته در کنار استفاده از کابل های کواکسیال همواره سعی بر این بوده است که از کابل های زوجی هم برای انتقال این گونه اطلاعات استفاده شود. از این رو در این پروژه امکان ساخت کارخانه ی کابل سازی را مورد مطالعه قرار داده و امکانسجی طرح و براورد های مالی و فنی و بررسی بازار کابل کواکسیال صورت گرفته است.
فهرست مطالب
مقدمه :11
فصل اول : تاریخچه شرکت
تاریخچه شرکت :13
تحولات تاریخی :13
رسالت شرکت کارخانجات کابلسازی ایران(سیما کابل)14
استراتژیهای اصلی.. 15
توانمندیها15
سرمایه شرکت.. 15
ارزشها و معیارها16
استانداردهای مورد استفاده16
فصل دوم :ادبیات موضوع
طراحی ایجاد صنایع. 18
مقدمه. 18
بیان مسئله. 19
فاز اول: شناخت.. 19
بررسی بازار. 19
فاز دوم: بررسی فنی پروژه20
جایابی.. 20
لیست و محاسبه مواد و اجزای موردنیاز تولید. 20
فرایند تولید. 20
لیست و محاسبه ماشینآلات موردنیاز تولید. 21
محاسبه نیروی انسانی بخش تولیدی.. 21
محاسبه فضا و ساختمان. 21
جانمایی.. 22
فاز سوم: بررسی مالی و اقتصادی.. 23
هزینههای سرمایهگذاری.. 23
براورد سرمایه در گردش... 23
براورد قیمت فروش... 23
تعیین نقطه سربهسر. 24
فصل سوم :جمع آوری اطلاعات
بخش اول : انتخاب محصول. 26
کلیاتی در راستای شناسایی و معرفی محصول :26
کابل کواکسیال چیست ؟. 26
موارد استفاده و انواع کابل های کواکسیال :27
پیشگفتار محصول :31
استاندارد اندازه گیری کابلها:38
موارد مصرف و کاربرد :38
انواع سیم های هدایت پذیر:39
زوج به هم تابیده بدون زره (UTP)40
کابل کواکسیال. 40
فیبر نوری.. 40
انواع تولیدات کابل کواکسیال. 42
انواع کابل در شبکه :43
ایده های اولیه :43
پیاده سازی تکنولوژی های جدیدشبکه. 44
توپولوژی باس :45
فناوری فیبر به خانه (ftth:fiber-to-the-home) :48
پلی وینیل کلراید (PVC) :50
سخن آخر :52
بخش دوم : بررسی بازار. 53
مواد اولیه اصلی :54
مواد اولیه کمکی :61
سیاست های تشویقی و تنبیهی دولت :63
فصلی بودن محصول :64
تحلیل قیمت :64
مطالعه و شناخت تقاضا66
خواص رقابتی (خارجی و داخلی) :67
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول :68
وضعیت طرح های در دست اجرا از نظر تعداد ، ظرفیت ، محل اجراء ومیزان پیشرفت فیزیکی :68
شرایط صادرات و واردات :69
بررسی میزان صادرات محصول :69
بررسی میزان واردات محصول :69
آمار تولید محصول در سالهای قبل :69
برآورد میزان مصرف :70
برآورد سهم بازار قابل کسب :72
نتیجه و تعیین ظرفیت اقتصادی :74
محاسبه میزان آلفا (a ) :76
برنامه ریزی تولید برای 5 سال بعد از بهره برداری :77
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل
بخش اول: بررسی و برآوردهای فنی محصول. 80
مقدمه :80
معرفی فرایند های شکل دهی.. 86
معرفی فرآیند های شکل دهی کشش سیم :87
کشیدن میله، مفتول، یا سیم :87
قالب های کشش... 88
ارزیابی کلی روش تولید :88
تشریح فرایند تولید و ترسیم شماتیک آن :89
راهنمای نمودار فرایند تولید :91
نحوه استفاده از ضایعات :91
بررسی مناطق، مراحل و شیوه های کنترل کیفیت :92
مشخصات فنی، منابع تامین و میزان مصرف سالیانه مواد اولیه :94
مشخصات فنی مواد اولیه مورد نیاز :94
منابع تامین مواد اولیه :95
میزان مصرف سالیانه مواد اولیه :96
تصمیم گیری درمورد ساخت یا خرید مواد اولیه:97
نوع مواد استفاده شده در محصول :97
لیست منابع تهیه و نقشه استقرار ماشین آلات و ترسیم جانمایی ساختمانها :98
ماشین آلات مورد نیاز :98
تعداد ماشین آلات و منابع تهیه آنها :100
نقشه استقرار ماشین آلات :103
تجهیزات و تاسیسات عمومی :105
واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت :105
فعالیت ها وبازرسی های کنترل کیفیت:106
تاسیسات برق :112
تجهیزات حمل ونقل :117
ارتباطات :119
جدول تاسیسات گرمایش و سرمایش... 121
محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز :121
برآورد پرسنل تولیدی.. 122
برآورد پرسنل غیر تولیدی.. 123
جدول نیروی انسانی غیرتولیدی.. 124
محاسبه سطح زیر بنا و مساحت مورد نیاز :125
مساحت سالن تولید. 125
مساحت انبارها130
مساحت انبار مواد اولیه :130
فضای مورد نیاز برای مس :130
مساحت انبار محصول:131
مساحت تاسیسات و تعمیرگاه132
جدول برآورد مساحت تاسیسات.. 132
مساحت آزمایشگاه133
مساحت ساختمانهای اداری ،رفاهی و خدماتی.. 133
مساحت زمین ، ساختمان و محوطه سازی.. 134
جدول مساحت ساختمانها136
جدول مساحت اجزای محوطه سازی.. 137
نقشه کشی جانمایی ساختمانها (لی اوت کلی کارخانه ) :137
معرفی و توضیح بیشتر در مورد ماشین آلات :140
ماشین کشش :140
دستگاه کشش :141
ماشین کشش فاین :142
ماشین اکسترودر :144
محصولات اکسترودری :144
تقسیم بندی اکسترودرها از نظر تغذیه :145
توضیح اجمالی در مورد اجزای اکسترودر مارپیچی با تغذیه سرد :147
سرعت ایده آل در اکسترودرهای مارپیچی:148
ماشین کلاف کن :151
بخش دوم :مکان یابی.. 153
جدول مکان یابی بین استانی ( کشور)156
جدول مکان یابی بین شهرک ها159
بخش سوم : بررسی مالی محصول. 161
مراحل بررسی مالی :161
تولید سالیانه طبق برنامه (Scheduled Annual Production ) :162
برآورد کل سرمایه گذاری طرح.. 162
سرمایه آورده صاحبان طرح :163
استفاده از تسهیلات بانکی :164
برآورد هزینه های تولیدی وغیر تولیدی طرح :164
هزینه های مطالعات اولیه :165
هزینه مشاوره :165
هزینه ثبت و تسهیلات مالی :165
هزینه های آموزش مقدماتی پرسنل ، راه اندازی و بهره برداری آزمایشی.. 165
هزینه های جاری در مدت اجرای طرح.. 165
هزینه زمین و ساختمان :166
هزینه تجهیزات و تاسیسات طرح :169
هزینه ماشین آلات ، تجهیزات اجرایی طرح :171
هزینه اثاثیه و لوازم اداری :173
هزینه وسایل حمل و نقل.. 173
برآورد هزینه سرمایه گذاری.. 174
جمع بندی و برآورد سرمایه ثابت :175
برآورد هزینه های تولیدی و غیر تولیدی طرح :176
هزینه های نگهداری و تعمیرات.. 179
هزینه مواد اولیه :180
موجودی کالای ساخته شده و در جریان ساخت :181
هزینه استهلاک :182
هزینه انرژی مصرفی :184
هزینه های سربار :184
برآورد سرمایه در گردش :186
حقوق و دستمزد کارکنان :186
مطالبات فروش :186
سایر هزینه ها :186
محاسبه کل سرمایه گذاری :187
فرضیات محاسباتی پروژه :188
نحوه تامین منابع مالی و مدت بازپرداخت :188
سرمایه ثابت طرح :188
سرمایه در گردش :189
محاسبه قیمت تمام شده محصول :189
هزینه های متغیر. 192
تهیه نسبت های مالی و تحلیل مالی طرح :193
بررسی سود و زیان :194
بررسی و پیش بینی های مالی.. 196
گردش وجوه نهایی :198
بررسی وتحلیل نسبت های مالی :199
نسبت آنی.. 199
نسبت های سود آوری :200
نسبت حاشیه سود خالص... 201
نسبت بازده مجموع دارائیها201
نسبت حاشیه سود ناخالص... 202
نسبت های نیروی مالی (اهرمی):202
نسبت مالکانه. 203
نسبت بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام :203
نسبت پوشش داراییهای ثابت.. 204
محاسبه و تحلیل نقطه سر به سر :204
فصل پنجم :نتیجه گیری
ارزش افزوده :207
صرفه جویی ارزی :207
محاسبه اشتغال زایی طرح :207
تحلیل سود آوری طرح بر اساس اصول اقتصاد مهندسی :207
بررسی نمودار جریان نقدی طرح :208
منابع پروژه :211
دسته بندی | بیمه |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
یکی از عوامل کلیدی و تعیین کننده در فراینده توسعه اقتصادی، پس انداز میباشد. این مفهوم به دو شکل پس اندازهای مالی و پس اندازهای غیر مالی مطرح میشود. در پس اندازه مالی سرمایه های پراکنده در سطح جامعه برای خرید اموالی نظیر: زمین، مسکن، جواهرات و... صرف می شود. ولی در پس اندازهای غیر مالی این سرمایهها در مسیرهایی نظیر: خرید اوراق مشارکت و بیمه های عمر با ویژگی پس انداز قرار میگیرند. در پس اندازهای مالی سرمایه های مورد نظر عملاً فاقد قابلیت تحریک بازار سرمایه وتأمین نیازهای مالی برنامه های توسعه می باشند. اما به کمک پس اندازهای غیر مالی ظرفیتهای مورد نیاز برای اجرای پروژههای مختلف فراهم میشود.
مطالعات نشان میدهد نسبت پس اندازه به تولید ناخالص ملی در 14 کشور از 20 کشوری که از لحاظ توسعه اقتصادی بالاترین رشد را داشته اند، بالغ بر 25 درصد بوده است. اما این نسبت در 14 کشور از 20 کشوری که کمترین رشد اقتصادی را داشتهاند کمتر از 15 درصد بوده است. این مسئله نشان می دهد که رابطه میان پس اندازه و تولید ناخالص رابطه ای مستقیم و تعیین کننده می باشد. از آنجا که بیمه های عمر وپس اندازه نیز یکی از محورهای مهم پس اندازهای غیر مالی را تشکیل میدهند میزان توسعه این بیمه نقش قابل ملاحظهای را در دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی به خود اختصاص میدهند. علاوه بر این بیمه عمر و پس انداز از کارکردهای کلان اقتصادی دیگری نظیر: مقابله با کاهش ارزش پول وحفظ قابلیت ایفای تعهدات بیمهگر نیز برخوردار است.
هم چنین در سطح خرد نیز این بیمه امکان ایجاد سرمایه برای اعضای جامعه و خانوادة آنها را فراهم کرده و موجب تحکیم اقتصاد خانواده می شود.
با توجه به اهمیت قابل توجه بیمه های عمروپس انداز در توسعه اقتصادی به نظر می رسد می بایست عوامل مؤثر بر توسعه بیمه های عمر در دیگران شناسایی شده و در برنامه ریزیها مورد توجه قرار گیرد. شاید بتوان مهمترین عوامل مورد نظر را به شرح زیر بر شمرد:
1-ثبات اقتصادی: با توجه به بلند مدت بودن تعهدات بیمه عمر، عدم وجود ثبات در اقتصاد جامعه امکان مدیریت شایسته این بیمه را تحت تأثیر قرار داده و گرایش مردم به آن را کاهش خواهد داد.
2-فرهنگ بیمه: تلقی مردم نسبت به بیمه وورود آن به باورها و هنجارهای فرهنگی جامعه که خود تابع شناخت مزایا و قابلیت های آن است، از دیگر عوامل مهم در توسعه بیمه عمر می باشد.
3-تورم: یکی از آفتهای پس انداز مالی تورم است. و وجود آن توسعه بیمه های عمر را کند می کند.
4-در آمد واقعی خانوادهها: درآمد واقعی خانواده که خود تابع وضعیت اقتصادی جامعه است،یکی از مهم ترین عوامل در رویکرد مردم به این بیمه را شکل می دهد.
5-ارائه طرحهای مناسب و کارآمد از سوی بیمهگران: وجود طرحهای بیمه عمر و مناسب با شرایط اقتصادی جامعه و نیازهای مردم از دیگر عوامل مهم در توسعه آن است. در این راستا شکلگیری مؤسسات تخصصی بیمه عمر می تواند زمینه مناسبی را برای تخصصی و کار آمد شدن طرحها و هم چنین بهبود مدیریت سرمایهگذاری و نظارت بر آن فراهم کند.
با توجه به تحولات اخیر صنعت بیمه کشور که رفع تنگناهای موجود و افزایش ظرفیت بیمه گری از جمله چشم اندازهای آینده آن هستند، به نظر می رسد شرایط مناسبی برای توسعه صنعت بیمه در کشور و به ویژه بیمه عمر و پس انداز فراهم شده است.
این امید می رود که با تحقق ظرفیت های جدید ، شکل گیری شرکتهای بیمه تخصصی عمر و رفع نارسایی های موجود ، در آینده شاهد توسعه بیمه های عمر و به دنبال آن افزایش سهم پس اندازهای غیر مالی در بازار سرمایه و تأثیر مثبت آن بر توسعه اقتصادی کشور باشیم .
در این پژوهش سعی بر آن است که بیمه عمر و پس انداز از نقطه نظر اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا شاید با توسعه آن راههای رونق اقتصادی در کشور فراهم آید .
فهرست مطالب
پیشگفتار.......................................................................................................... 1
مقدمه ............................................................................................................. 5
بیان مسئله ....................................................................................................... 7
اهمیت تحقیق................................................................................................. 14
اهداف تحقیق................................................................................................. 19
فرضیات تحقیق.............................................................................................. 22
روشهای مطالعه و جمعآوری اطلاعات.......................................................... 23
تجزیه و تحلیل............................................................................................... 24
روش تحقیق................................................................................................... 25
قلمرو تحقیق.................................................................................................. 25
متغیرهای عملیاتی.......................................................................................... 26
محدودهایتهای تحقیق.................................................................................... 26
تعاریف عملیاتی............................................................................................. 28
منابع و مآخذ.................................................................................................. 29
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 196 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 75 |
جسم و روان انسان ارتباط و وابستگی شدید به هم دارند لذا بیماری در هر کدام ، دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد عوارض وعلائم بیماری جسمی معمولاً با چشم قابل دیدن و یا با حواس پنجگانه قابل درک می باشند اما علائم بیماری روانی معمولاً در عواطف ، احساسات و رفتار فرد نفوذ پیدا می کند و در اوایل بیماری یک حس و حالتهای مبهمی است که فرد به راحتی آن را درک نمی کند. جنون زوال عقل و شعور است. در مفهوم خاص، جنون مبین نوعی زوال و اختلال در قوای دماغی است. بطوریکه اعمال مجنون فارغ از اختیار و اراده اوست. جنون از عوامل رافع مسئولیت کیفری است. در این نوشتار مفهوم بیماریهای اعصاب و روان، جنون، جنون در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به تاثیر آن در احراز مسئولیت کیفری و فرآیند دادرسی و در حقوق تطبیقی بررسی خواهد شد. همچنین ضمن بررسی بیماریهای روانی که ممکن است گاهی به اشتباه جنون تلقی شوند نگاهی گذرا به جنون متهم و آثار آن در حقوق انگلستان نیز خواهیم داشت. ماده 51 ق.م.ا مقرر میدارد: «جنون در حال ارتکاب جرم به هر درجه که باشد رافع مسئولیت کیفری است» و در مورد نحوهی احراز جنون میتوان گفت که: جنون امارهی قانونی نیست ولذا نیازمند اثبات است. اما تشخیص آن امری ماهوی و در اختیار دادگاه است. علیرغم آنکه دادگاه جهت اثبات آن از پزشک قانونی استعلام میکند اما نظر پزشک صرفاً جنبه کارشناسی داشته و برای دادگاه لازم الاتباع نیست.
فهرست مطالب
چکیده5
مقدمه6
گفتار اول : بیماریهای روانی و جنون8
گفتار دوم : بیماری آلزایمر (Alzheimers disease)14
گفتار سوم : افسردگی19
گفتار چهارم :مصرف مواد مخدر20
گفتار پنجم : بیماری اعتیاد به الکل27
گفتار ششم : جنون در قانون مدنی29
گفتار هفتم: بیماریهای اعصاب و روان و جنون و آثار آن در مسئولیت کیفری:32
شروط تحقق جنون رافع مسئولیت کیفری:32
ضوابط قانونی حاکم بیماریهای روانی35
جنون در حقوق انگلستان :39
گفتار هشتم: مطالعه تطبیقی عدم مسؤولیت کیفری بیماران روانی درهشت کشور اروپایی41
مقدمه تحلیلی[3]41
مقررات فرانسه43
مقررات انگلستان47
مقررات دانمارک52
مقررات اسپانیا55
مقررات ایتالیا57
مقررات هلند59
گفتارنهم: نتیجه گیری63
پی نوشت :67
منابع:71
دسته بندی | فقه و علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 81 |
سیاستمداران ، جامعه شناسان و اقتصاددانان در مورد تعریف واژه دولت اتفاق نظر ندارند و نتوانسته اند تعریف واحدی را برای واژه دولت عرضه کنند و علت آن این است که هر یک از ایشان واژه دولت را بر طبق طرز تفکر خاص خود تعریف کرده اند و به جهات و جنبه های دیگر آن توجهی نداشته اند. تا آنجا که بعضی از پژوهشگران 145 تعریف برای واژه دولت شمرده اند که همه آنها با هم اختلاف دارند و ما بعضی از آنها را ذکر می کنیم:
الف – “هولاند” در تعریف واژه دولت می گوید: دولت، مجموعه افرادی است که در سرزمینی معین زندگی می کنند و از حکومت اکثریت و یا گروهی از خودشان اطاعت می کنند.
ب – ” فوش ” می گوید: دولت مجموعه ای دایمی و مستقل ، متشکل از افرادی است که در سرزمینی مشخص زندگی می کنند و یک حکومت منظم، آنها را رهبری می کند با ین هدف که تمامی افراد و نیز هر یک از آنها را از زندگی و حقوق ملی برخوردار سازد.
ج – دکتر ” احمد رافت” در این باره می گوید: دولت جماعتی بزرگ از انسانهاست که در سرزمین معینی به طور ثابت سکونت دارند و در مقابل حکومتی مشخص سر تسلیم فرود می آورند و آن حکومت موظف است کیان جامعه را حفظ کند و اداره را بر عهده گیرد.
اینها بعضی از تعریفهایی بود که درباره دولت شده است و ذکر دیگر تعاریف لزومی ندارد آنچه مهم است این است که لفظ دولت، با همه این تعاریفی که برایش ذکر شده در لغت عرب به این معانی نیامده است بلکه در معانی دیگر مانند ”غلبه” و نیز به معنای ”مال” هم آمده است.
فهرست مطالب
تعریف دولت
اهمیت دولت
نظریه اسلام
الف – ضرورت وجود دولت
ب – اختیارات گسترده
ج – اهمیت فرد
د – محدود کردن فعالیتها و اختیارات دولت
ه – مراقبت و کنترل دولت
ارکان دولت
زیربنای دولت
انواع حکومت
دموکراسی
مفهوم دموکراسی
ارکان دموکراسی
اشکال دموکراسی
ویژگی های نظام پارلمانی
دموکراسی و اسلام
نظام آریستوکراسی
حقیقت حکومت و منابع آن در اسلام
منابع حکومتی در اسلام
طبیعت حکم و قانون در اسلام
خلافت اسلامی
ضرورت وجود رهبر
امتیازهای بین المللی رهبر
وظیفه فرمانبرداری
مدت حاکمیت حاکم در اسلام
تشکیلات حکومت اسلامی
ملاک های کارمندی در دولت اسلامی
وظایف کارمندان
رسیدگی به نیازهای کارمندان
برکناری و انفصال از خدمت
مقامهای دولتی
وزارت
انواع وزارت
قضاوت
استقلال قوه قضائیه
تعیین قاضی
شرایط قاضی
آداب قضاوت
نظریهای مربوط به حدود وظایف دولت ه
منابع