دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 3578 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 88 |
امروزه تکنولوژی الکترونیک در تمام قسمت های زندگی بشر نقش دارد بطوری که اگر آن را از زندگی حذف کنیم دچار مشکلات فراوانی می شویم . مدار زیر قسمت کنترل و فرمان یک درب هوشمند است.این مدار از دو سنسور گیرنده و فرستنده مادون قرمز ،یک آی سی ومدارات تولید پالس تشکیل شده است.نحوه کار مدار به این شکل است که یک مدار آستابل که از یک آی سی تایمر 555 ساخته شده است پالس هایی را با فرکانس قابل تنظیم به مدار فرستنده مادون قرمز می فرستد . و فرستنده نیز امواج مادون قرمز را تا فاصله ای خاص می فرستد که به محض
بر خورد با مانع امواج مادون قرمز برگشت می کند وگیرنده آن را دریافت می کند.لازم به ذکر است که فرکانس این امواج ارسالی بوسیله فرستنده باید با فرکانس گیرنده همسان باشد تا از فیلتر داخلی گیرنده عبور کند.در غیر اینصورت بوسیله ی گیرنده قابل در یافت نیست .
گیرنده که فعال به صفر است ،با صفر کردن پایه ی آی سی ،آن را متوجه یک جسم می کند و
آی سی نیز دستور یک شدن پایه ی متصل به رله را می دهد و رله نیز موتور را به کار انداخته ودرب باز می شود .بعد از مدتی حدود 10 ثانیه درب دوباره شروع به بسته شدن می کند.البته در تمامی این مدت مدا ر فرستنده و گیرنده در حال ارسال و دریافت امواج مادون قرمز هستند .و اگر در همین زمان هم جسم دیگری دیده شود درب برای 10 ثانیه ی دیگر باز می ماند.
برای پوشش دادن کل عرض مسیر مورد نظر با امواج مادون قرمز اول لازم است که از گیرنده های ترانزیستوری استفاده شود و دوم هم اینکه باید از یک عدسی مقعر برای پراکنده کردن امواج استفاده کرد.
فهرست مطالب
چکیده ........................................................................................................1
تاریخچه ومقدمه..........................................................................................2
انواع میکروپروسسورها.............................................................................. 4
مقدمه..........................................................................................................6
مختصری راجع به AVR ............................................................................9
خصوصیات Atmega16 ...........................................................................13
ترکیب پایه ها............................................................................................15
فیوز بیت ها................................................................................................16
پورت B ....................................................................................................19
پورت ……………….…………………………………………C 21
پورت …..………………………………………………….….. D23
شماتیک آی سی.........................................................................................26
مادون قرمز.................................................................................................27
شناسایی وتست فرستنده............................................................................28
فرستنده مادون قرمز....................................................................................30
اتصال فرستنده به میکرو..............................................................................30
گیرنده مادون قرمز......................................................................................31
ساختار پایه ای...........................................................................................32
بلوک دباگرام داخلی.....................................................................................33
چگونگی اتصال...........................................................................................33
آی سی 555...............................................................................................37
مدار آستابل با 555......................................................................................38
نحوه کار مدار...............................................................................................40
PCB مدار..................................................................................................42
قطعات لازم................................................................................................43
برنامه آی سی.............................................................................................44
موارد استفاده مدار......................................................................................45
ضمائم........................................................................................................46
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 204 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشی روی دیوار در زمان غارنشینان، خلق یک اثر هنری، ماشینآلات صنعتی و آشپزی و خیاطی و … دید .
در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیدهاست. اما ابهام در معنـــی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را می توان به راحتی در زندگی روزانه حس کرد و آن را لمس کرد .
اخیراً محققان و روان شناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه کرده اند و معتقدند که خلاقیت را نمیتوان بدون توجه به ابعاد اجتماعی و محیطی آن بررسی کرد. به نظر استرانبرگ(۱۹۸۹) فرایند خلاقیت در ذهن شخص با متغیرهای اجتماعی رابطه دارد . واقعیت این است که به خلاقیت نمی توان با تمرکز بر یک بعــــد نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست .
یکی از ابعاد محیطی اجتماعی خلاقیت،مدرسه میباشد.تورنس بیان می کند مسئله توسعه خلاقیت در نظام آموزشى رسمى بیشتر از این جهت حائز توجه است که بر اساس پژوهشها دریافتهایم که درابتداابتکار وخلاقیت دراغلب کودکان مشاهده میشود ولى منحنى تحول آن در حدود۱۰سالگى افت می کندو سیر نزولی می یابدو نتیجه آن فقدان علاقه به یادگیری وافزایش مشکلات رفتاری و انگیزشی است. به قول تورنس عدم بروز این توانایى عموماً به نامناسب بودن روشهای تدریس مربوط میشود .
در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهـــده دارند معلمان می توانند با استفاده از انواع روشهای خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. امــــروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافتههای علمی تقریباً غیرممکن است .
مدرسه به عنوان یکی از اجزای مهم نظام آموزشی می تواند بر فرایند تفکر و مهارتهای ذهنی و شیوههای یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارد تا به راحتی بتواند در جهت تفکر نو و انتقادی و کشف مجهـــولات پیش برود و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهد. بدین ترتیب مدرسه می تواند کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق باشد .
فهرست مطالب
فصل اول... 1
(طرح تحقیق). 1
مقدمه.. 2
بیان مسئله.. 2
اهمیت و ضرورت تحقیق... 3
اهداف، فرضیات و سؤالات تحقیق... 4
اهداف جزئی: خانوادگی ،آموزشی ، سازمانی.... 4
1-شناخت تأثیر خانواده در پرورش خلاقیت دانش آموزان... 5
فرضیات:. 5
1-بنظر می رسدبین خانواده و پرورش خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد.. 5
سؤالات:. 5
1-آیا بین خانواده و پرورش خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد؟.. 5
متغیر های تحقیق:. 5
تعریف واژه ها و اصطلاحات..... 5
مفهوم خلاقیت..... 5
فصل دوم.. 6
ادبیات تحقیق... 6
پیشینه تحقیق :. 7
مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق :. 8
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق :. 10
عوامل موثر در خلاقیت و تاثیر آنبر محتوای کتب درسی :. 11
رابطه هوش و خلاقیت :. 12
عواملی که مانع خلاقیت میشوند :. 15
نقش معلم در پرورش خلاقیت :. 15
منابع
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 128 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 24 |
اندیشهی بشر همواره نعمتی گران قدر بوده است. این وجه افتراق با سایر موجودات سبب شده است، تا انسان در رهگذر تاریخ و در طول زمان به تکامل رهنمون شود. آدمی، از آغاز پا نهادن به این کره ی خاکی با مشاهده ی پدیدهها، مفاهیم و تصورات اولیه ای در ذهن خویش یافت، سپس در پی مفاهیم اسباب و علل پیدایش پدیده ها و رویدادها و تحولات، به تفکر و تجربه روی آورد و در هر مرحله گامی پیشتر فرا نهاد.
خط و زبان، از ابداعات مهمی است که بعدها توسط بشر پدید آمد و انتقال تجربه ها و تفکرات افراد به یکدیگر را میسّر ساخت. بدین ترتیب، دانش ناچیز بشر در دوران های اولیه به دوران بعد لبریز شده و در سیر تکاملی خود پیچیده تر و جامع تر گشت. اکنون گنجینهی گران بهای بشر، علم و دانش که دستاورد قرن ها مرارت و تلاش خستگی نا پذیر بشری است در قالب کتاب ها، نشریه ها و نوشته های گوناگون در آمده است.برای ورود به این حوزه و دستیابی به این ذخایر نیز، کلیدی جز درک و فهم و توانایی خواندن و نوشتن و تحصیلات، شناخته نشده است؛ و اگر چه کسب مهارت های خواندن و نوشتن، خود به معنای شعور و آگاهی نیست، لیکن ابزارهایی مؤثر در راه رشد و تعالی انسان خواهد بود.
بی سوادی با فقر و ناهنجاری، پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند، در بین فراموش شده ترین، گروه های انسانی و کسانی که از نارسایی ها و کمبودهای مهم و اساسی مانند: غذا، بهداشت، مسکن، بیکاری و... رنج می برند به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد.
تداوم بی سوادی سدی عظیم در راه توسعه است و مانع از آن می شود که میلیون ها نفر مرد و زن، عنان زندگی خود را در دست بگیرند.
فهرست مطالب
فصل اول(طرح تحقیق). 1
مقدمه:2
بیان مسئله.. 3
اهمیت موضوع پژوهش:4
اهداف پژوهش:5
اهداف تحقیق :5
متغیر های تحقیق :5
فرضیه ها یا پرسش های تحقیق :5
پرسش های ویژه :6
نوع مطالعه روش و نحوه اجرای تحقیق :6
محدودیت های تحقیق :6
تعریف جملاتی مرتبط با تحقیق... 6
فصل دومادبیات و پیشینه تحقیق... 13
نقش و تأثیر والدین - خصوصاً سواد آنها – بر پیشرفت تحصیلی فرزندان... 14
تعریف واژگان کلیدی.... 15
باورهای والدین، موفقیّت فرزند... 16
شیوه حضور و مداخله ی والدین... 17
چند عامل مشخص که بر پیشرفت تحصیلی فرزند تاثیر دارد:17
عوامل موثر در ترک تحصیل دانش آموزان... 18
منابع:21
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 6437 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 82 |
در این پروژه یک دستگاه ارهّ برش که برش آن توسط تیغچه برش است طراحی شده، از جمله نکات مهمی که دراین دستگاه مد نظر گرفته شده شامل موارد ذیل است:
- این دستگاه بدون سه نظام (اسپیندل) باید کار کند.
- دراین دستگاه ابزار ثابت وقطعه کار در حال دوران است.
- قابلیت برش لوله ها با سایز mm800 تا mm2000
- سنتر بودن نوک تیغچه برش وقطعه کار که اگر تیغچه برش بالاتر یا پایینتر از سنتر باشد مشکلاتی را بوجود خواهدآورد.
- این دستگاه در مقایسه بادستگاه برش که با ارهّ برش (صفحه برش) کار می کند دارای مزیتهایی از جمله آلودگیهای زیست محیطی می باشد.
کلمات کلیدی: دستگاه راهّ برش- هیدرولیک – نیوماتیک- تیغچه برش- ریل- لوله- استنر دوران.
فهرست مطالب
چکیده1
مقدمه. 2
فصل اول. 4
معرفی دستگاه برش لوله. 4
1-1-معرفی دستگاه برش لوله که ابزار برش آن صفحه برش می باشد:4
2-1-معرفی دستگاه برش لوله که ابزار برش آن تیغچة برش می باشد:6
فصل دوم. 9
انواع روشهای برش لوله. 9
2-2-لیزر9
3-2- واتر جت.. 15
4-2- وایر کات.. 19
5-2-هوا برش:27
7-2- تیغچه برش... 35
8-2- صفحه برش... 36
9-2- دلیل انتخاب تیغچه برش... 37
1-3- طراحی دستگاه که بدون سه نظام کار کند.38
2-3- ثابت بودن ابزار38
3-3- سنتر بودن ابزارو قطعه کار38
4-3- نحوه سنتر کردن ابزار وقطعه کار در این دستگاه39
5-3- مجموعه ریل (1)40
6-3- مجموعه ریل (2)40
7-3- وظایف جک هیدرونیوماتیکی (1)40
8-3- وظایف جک هیدرونیوماتیکی(2)40
9-3- جک هیدرونیوماتیکی (3)41
10-3- دلیل استفاده از جک هیدرونیوماتیکی.. 41
11-3- شاسی متحرک.. 42
نحوه ی انتخاب تیغچه برش... 43
1-4- مشخصات وانتخاب تیغچه برش:43
2-4- مزایای تیغچه برش HSS. 43
3-4- درجه بندی ابزار های HSS. 44
4-4-هندسه تیز کردن ابزار و زاویة لبه ها44
فصل پنجم. 46
1-5- محاسبه ی نیرو وتوان مربوط به تیغچه برش... 46
2-5- محاسبه نیرویی که از طرف جک عمودی به لوله وارد می شود.47
3-5- محاسبه جک متصل به سیستم ریل اصلی (ریل شماره 2):48
فصل ششم. 51
معرفی استند دوران. 51
2-6 روکش های لاستیکی مربوط به توپی ها:52
خصوصیات روکشهای لاستیکی پلی یورتان:52
منابع
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 5510 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 49 |
امروزه مردم جهان در فکر این هستند که چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی کند . در نتیجه به فکر ساخت وسایلی کردند که در این زمینه کاربرد داشتند. که یکی از این وسایل دما سنج کنترلی است.
که این دستگاه بیشتر در سیستم های سرمازا وگرما زا استفاده می شود .که روش کار این دستگاه این چنین است . اگر ما در فصلی باشیم که هوا گرم باشد این دستگاه را طوری تنظیم می کنیم که سیستم سرمازا ما دمایی که ما در دستگاه مشخص کردیم ( به فرض مثال اگر دما 30 درجه سانتی گراد در دما سنج کنترلی تنظیم کرده باشیم و دما محیط به همان اندازه باشد) سیستم سرمازا ما روشن میشود و دمایی علاوه براین در دستگاه تعریف کردیم که اگر دما محیط کاهش پیدا کرد (به فرض مثال اگر دما 20 درجه سانتی گراد در دما سنج کنترلی تنظیم کرده باشیم و دما محیط به همان اندازه باشد) سیستم سرمازا ما خاموش میشود.
پس همین طور که گفته شده است ما علاوه بر این که دما محیط راکاهش می دهیم در مصرف انرژی صرفه جویی می کنیم.
امروزه کشورهای پیشرفته از این دستگاه دراماکن های عمومی وسالن ها و... استفاده می کنند.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
آشنایی با مدار
مشخصات مدار
شرح کار مدار
فصل دوم
تشریح مدار
شماتیک
پشت فیبر
قطعات مورد نیاز
برنامه نرم افزاری
نتیجه گیری
ضمایم
منابع
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 158 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 64 |
هدف این پژوهش شناسایی رابطه بین مشارکت اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد خرم اباد می باشد.
روش تحقیق در این پژوهش کمی و پیمایشی بوده که از ابزار پرسشنامة برای گرد اوری اطلاعات استفاده شده است.
نمونه آماری این تحقیق 100 نفر بوده است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.
چارچوب مفهومی(نظری) این تحقیق نظریات اندیشمندان داخلی:پیران غفاری و اندیشمندان خارجی:وبر. بیرو. لیپست.بوزان.ویور و مولار بوده است.
در این تحقیق ارتباط میان متغیرهای مشارکت اجتماعی،سن، جنس، و اعتماد اجتماعی، با احساس امنیت اجتماعی سنجیده شده اند و نتایج حاصله نشان می دهد که بجز رابطه سن و احساس امنیت اجتماعی بین بقیة متغیرها با احساس امنیت اجتماعی رابطه وجود ندارد.
واژه های کلیدی:
امنیت اجتماعی feeling socital security
مشارکت اجتماعی social contentment
اعتماد اجتماعیsocali trust
فهرست مطالب
پیشگفتار. 1
چکیده. 3
فصل اول.. 4
(طرح تحقیق). 4
مقدمه. 5
بیان مسئله. 8
اهمیت و ضرورت تحقیق... 11
اهداف، فرضیات و سؤالات تحقیق... 13
هدف کلی:. 13
اهداف جزئی:. 13
فرضیات:. 13
سؤالات:. 13
متغیر های تحقیق:. 14
تعریف واژه ها و اصطلاحات... 14
مشارکت... 14
امنیت:. 15
عملیاتی نمودن ابعاد امنیت:. 16
فصل دوم.. 18
مبانی نظری... 18
مشارکت:. 19
اندیشمندان داخلی... 19
غفاری:. 19
اندیشمندان خارجی... 20
ماکس وبر:. 20
آلن بیرو:. 21
سی مور مارتین لیپست:. 21
امنیت:. 22
اندیشمندان خارجی... 23
باری بوزان:. 23
آل ویور:. 24
مولار:. 25
پیشینه ی تجربی تحقیق... 27
تحقیقات انجام شده در داخل... 27
تحقیقات انجام شده در خارج.. 30
تحقیقات انجام شده در داخل... 31
تحقیقات انجام شده در خارج.. 33
چار چوب نظری... 34
جدول تقابلی... 36
فصل سوم.. 37
روش تحقیق:. 38
تعریف تحقیق پیمایشی:. 38
تعریف جامعه آماری:. 38
انواع روش های نمونه گیری:. 38
تعریف روش نمونه گیری... 39
روش های آماری(تجزیه-تحلیل). 40
تعریف اعتبار و پا یا بی:. 41
فصل چهارم.. 44
ابزار اندازه گیری.. 44
روش تجزیه و تحلیل آماری... 45
فصل پنجم.. 52
بحث و نتیجه گیری.. 52
مروری بر یافته های اصلی و فرعی... 54
این تحقیق در 5 فصل انجام شده است شامل:54
منابع و مؤاخذ به ترتیب الفبای فارسی 57
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1967 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 34 |
آسانسوردستگاهی است دائمی که برای جا به جایی اشخاص یا کالا ، بین طبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل می نماید . دارای کابینی است که ساختار ، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریلهای منصوبه عمودی با حداکثر انحراف 15 درجه حرکت می کند .
آسانسور وسیله نقلیه عمومی دائمی است که بین ترازهای از قبل تعریف شده حرکت می کند.
آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است .
آسانسور وسیله نقلیه ای است که کنترل آن به یک سیستم سپرده شده. فرمان دادن به آن به اختیار مسافر است ، اما ایستادن آن در محل مقرر به عهده سیستم است .
آسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است :
1- موتورخانه : برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق
2- چاه آسانسور : برای نصب درها ، ریلها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه
3- چاهک : در پایین ترین قسمت چاه آسانسور ،برای ضربه گیرها و بافرها
موتور گیربکس بعنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل بعنوان مغز آسانسور عمل می نماید .
فهرست مطالب
چکیده1
انواع آسانسور. 2
آسانسور خدماتی. 2
آسانسور خودرو بر ساختمان های خصوصی. 2
اجزای اصلی تشکیل دهنده آسانسور. 4
نحوه کار آسانسور. 8
انواع کابل کشی. 8
مقررات و توصیه های ایمنی هنگام استفاده ازآسانسور. 12
مقررات ایمنی سیستم محرکه و ترمز آسانسور :12
مقررات ایمنی ریل های راهنما و وزنه تعادل:13
مقررات ایمنی سیم بکسل ها و ایمنی های مکانیکی (ترمز ایمنی، گاورنر، ضربه گیر):13
PLC. 16
مزایای استفاده از PLC. 16
کاربردهای PLC در صنعت.. 17
ترمینال. 20
SYSTEM SAFE. 21
POWER. 22
گانگ... 23
اندیکاتور. 24
سنسور. 26
موتور. 29
منابع 31
دسته بندی | کامپیوتر و IT |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 819 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
روباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی، ساخت و اصول کلی و کاربرد رباتهاست. روباتیک علم و فن آوری ماشینهای قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی می باشد.در این پروژه نیز به گونه ای از رباتی استفاده می شود که دستو عملکرد ربات را از طریق وب و به صورت online دریافت می کند.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
رباتیک چیست 3
فرق میکرو پروسسور و میکرو کنترلر 5
ساختار میکرو کنترلر 6
تاریخچه میکروکنترلر های PIC 6
زبان برنامه نویسی PIC 7
نحوه برنامه ریزی میکرو 7
آی سی Max232 7
استپر موتور 10
پورت سریال .13
سطوح سیگنال RS232 ..13
USB چیست14
شرح کامل پورتهای سریال و موازی20
منابع: 22
دسته بندی | حسابداری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 122 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
زمینه و هدف : هزینه یابی و تجزیه و تحلیل هزینه ها ، ابزاری مدیریتی است که می تواند مدیران را در دستیابی به داده های بایسته برای تصمیم گیری های آگاهانه تر در رابطه با سرمایه گذاری برای اقدامات و زیر ساختارها یاری دهد . هدف این مطالعه محاسبه بهای تمام شده خدمات رادیولوژی بیمارستان بهبودی با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سال 1391 بوده است .
مواد و روش پژوهش : مطالعه حاضر از نوع مطالعات کاربردی است که به صورت مقطعی و گذشته نگر اجرا شده است . داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه با مسئولین بیمارستان و واحدهای ذیربط ، مشاهده فعالیت های بخش رادیولوژی و بررسی مدارک و دفاتر موجود در بخش و واحدهای اداری و پشتیبانی جمع آوری گردید . سپس ، قیمت تمام شده بخش رادیولوژی با استفاده از رویکرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت و با به کارگیری نرم افزار Excell محاسبه شد .
یافته ها : بررسی های انجام شده نشان می دهد که کل هزینه ها و درآمد اختصاصی بخش ، به ترتیب ، مبلغ 30481370840 ریال و 29353982219 ریال است هزینه واحد خدمت بخش رادیولوژی نیز 1469973.51 ریال محاسبه شده است .
نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش می توان از طریق بهبود عملکرد ، به خصوص اصلاح اقدامات مدیریت منابع انسانی و نیز استانداردسازی مصرف به منظور کاهش هزینه های مصرفی ، قیمت تمام شده خدمات را کاهش داد .
واژه های کلیدی : قیمت تمام شده ، هزینه یابی بر مبنای فعالیت ، رادیولوژی ، بیمارستان .
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
سوابق پژوهش
قلمرو پژوهش
سوال پژوهش
یافته ها
نتیجه گیری
پیشنهادها
منابع
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 37 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
*مقاله درمورد محاسبه بازده خصوصی سرمایه انسانی در ایران*
یکی از موارد مهم قابل بحث در جامعه امروزی ارتباط تحصیلات با درآمد است که اقتصاددانان از آن بـه عـنوان بُعد خـرد سرمایه انسانی یاد میکنند ( بُعد کلان آن نقش تحصیلات در رشد اقتصادی است) . براین اساس از ابزار متداول و مرسوم برای تخمین چنین رابطهای یعنی توابع درآمدی استفاده شد. این توابع که اولین بار توسط مینسر مورد توجه قرار گرفت اثر تحصیلات و تجربه کاری را بر درآمد شاغلین نشان می دهد. این مقاله نیز که حاصل یک کار پژوهشی تحت همین نام[1] می باشد به برآورد تأثیر چند متغیر که همگی نشاندهنده سرمایه انسانی هستند بر روی درآمد پرداخته است. علاوه بر نتایج جزیی (شامل جنس، مکان زندگی، محل اشتغال و …) که در مقاله آورده شدهاند، نتیجه کلی این بود که تأثیر تحصیلات و تجربه بر درآمد افرادِ با تحصیلات و تجربه بالا نسبت به افراد با تحصیلات و تجربه کمتر، بصورت فزاینده می باشد. یعنی رابطه عکس بین تحصیلات و تجربه ( که به نوعی تعیین کننده سرمایه انسانی هستند) با درآمد وجود ندارد.
لغات کلیدی: سرمایه انسانی، توابع درآمدی، نرخ بازده آموزش، توابع درآمدی سرمایه انسانی.
Key Words: Human Capital, Earning Functions, Education Rate of Return, Human Capital Earning Functions (HCEF)
سؤالاتی که امروزه برای افراد جامعه بویژه جوانان درسن کار وبخصوص جویای کار مطرح است اینست که آیا دنبال آموزش بیشترباشند و یا سعی کنند جذب بازارکار شوند. ویا اینکه تلاش کنند جذب بخش خصوصی شوند و یا دولتی و ……. .
درحقیقت آنها بدنبال کسب درآمد بیشتردرطول دوره کاری خود میباشند وبنابراین باید بررسی شود که چه عواملی براین درآمدها مؤثراست و یا اینکه ساختار درآمدهای کاری (دستمزدها) چگونه است؟
برای تحلیل عوامل مؤثر بردرآمدهای کاری از ابزار مرسوم ومتداول و درعین حال مهم «توابع درآمدی» (Earning Function) استفاده میشود. دراین توابع عوامل مهم مؤثر بردرآمدها موردبحث و تجزیه وتحلیل قرارخواهند گرفت وازآن جمله است آموزش و تجربه که درادبیات امروزی رشد اقتصادی و توابع درآمدی ازآنها بهعنوان سرمایه انسانی یاد میشود.
ازآنجا که یکی ازعوامل بسیارتأثیرگذار درتحلیلهای سرمایهگذاری آموزشی، سرمایه انسانی میباشد لذا اندک صحبتی ازسرمایه انسانی نیز ضروری بهنظر میرسد.
سرمایه انسانی که عبارتست از نهادینه شدن دانش درانسان و همچنین ابعاد مختلفی نظیر آموزش، بهداشت، تجربه و… را دربرمیگیرد از دو بُعد قابل بررسی است. نقش سرمایه انسانی دررشد اقتصادی بُعد کلان آن میباشد. دربازده خصوصی آموزش (بُعدخرد)، جنبه درآمدی مورد بحث قرار میگیرد و دراین موارد از توابع درآمدی که ابزار متداول این بررسی میباشد، استفاده میکنند. درحقیقت توابع درآمدی یک ابزار ساده و درعین حال انعطافپذیر برای تحلیل سرمایهگذاری در آموزش میباشد.
برخلاف کارهای انجام شده توسط شولتز، دنیسون و گریلیچز که تئوری سرمایه انسانی را در بهرهوری و رشد اقتصادی بکار بردند (بُعد کلان)، افرادی نظیر ژاکوب مینسر، گری بکر و پیروانش یک تئوری عمومی ارائه دادند که تمرکزش برارتباط بین سرمایه انسانی و درآمد نیروی کاربود (بُعد خرد).
مینسر و بکر طی بیست سال هزینه های قابل ملاحظه سرمایهگذاری برفرد را معلوم کردند (شامل هزینه زمان)، سرمایهگذاریهای مدرسه ای و بعدازمدرسه ای را تحلیل کردند، قوانین بهینه یابی انتخاب اینچنین سرمایهگذاری را فرمولبندی کرده و نهایتاً ارتباط بین دستمزدها و شقوق متفاوت سن، شغل (حرفه) و آموزش را تخمین زدند که درحقیقت جنبه مهم مورد بحث این مقاله نیز انجام این تخمین وتحلیل آن میباشد.
توابع درآمدی:
ارتباط بین آموزش و دستمزد یکی ازمهمترین مطالعات دراقتصاد کار میباشد. محققین از دهة 1970 بین دستیابی به آموزش و دستمزد ارتباط مثبت ومحکمی درکشورهای متفاوت پیدا کردند. نقطه شروع بیشتراین تحقیقات به فرمولبندی مینسر (Mincer 1974) برمیگردد که درآن سرمایه انسانی نقش اصلی را بازی میکند توابع درآمدی ابزار اصلی این تحلیل میباشد.[2]
ازآنجائیکه هردو سرمایه انسانی و فیزیکی درگیرهزینهها و درآمدهای محتمل آینده میشود، ممکن است یک تقارن و تناسبی بین این دومفهوم بوجود آید. درحقیقت سرمایه انسانی تخمینی از توانایی یک شخص درایجاد درآمد کاری است.
تخمینهای سرمایه انسانی دراقتصاد برای تعیین پویایی درآمدهای ناشی از اشتغال (توابع درآمدی)، تحلیل توزیع درآمد، بررسی رشد اقتصادی و اندازهگیری هزینههای اجتماعی مهاجرت بکار برده میشوند. اما علیرغم تعریف گسترده و مشخص، دربیشترمطالعات تجربی سرمایه انسانی منحصراً بوسیله سطح آموزش تخمین زده میشود. مشکل اساسی دراین بحثها اندازهگیری سرمایه انسانی و اجزاء متشکلّه آن است. موارد مهم و قابل استفاده از توابع درآمدی یکی از تحلیل نرخ بازده تحصیلات و دیگری در تحلیل توزیع درآمد میباشد، و چون با بحث اصلی مقاله ارتباط چندانی ندارد از توضیح آنها خودداری میکنیم.
عوامل مؤثر دردرآمدهای فردی:
چه عواملی درتعیین درآمدهای شخصی مؤثراست؟ آیا تواناییهای ذاتی بیشتراست یا تحصیلات بالاتر نیز به درآمدهای بیشتر میانجامد. جواب سؤالاتی ازاین قبیل درچارچوب «توابع درآمدی» تجلی پیدا میکند. و این توابع قصد دارند تا ارتباط تنگاتنگی را که بین سطح درآمد افراد و متغیرهایی نظیر تحصیلات، تجربه، توانایی فردی، موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی وجود دارد را نشان دهند.
[1] - طرح پژوهشی «محاسبه بازده خصوصی سرمایه انسانی در ایران» در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی انجام یافته که بدینوسیله از جناب آقای دکتر محمود قاضی طباطبایی مشاور محترم طرح و سایر همکاران تشکر و قدردانی میگردد.
[2] - Blaug, Mark, “Aview on Human Capital”, Journal of Economic literature, 1996
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
*مقاله درمورد مالیات بر ارزش افزوده*
به اعتقاد آدام اسمیت نظریه پرداز مکتب کلاسیکها معقولترین انواع مالیات، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که از بهره مالکان، سود و مزد فاش می شود. و بدین ترتیب اصل سهل الوصول بودن ، اصل عدالت، اصل شفافیت، اصل کارآیی، صرفه جویی و ... که از اصول یک سیستم مارآمد مالیاتی می باشد فراهم می آورد.
-مفهوم و روشهای اعمال مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یک نوع مالیات غیر مستقیم بر مصرف و فروش داخلی کالاها و خدمات است. این نوع مالیات، مالیات چند مرحله ای می باشد که در هر مرحله بر اساس ارزش افزوده ایجاد شده میزان مالیات محاسبه و اخذ می گردد.
روشهای مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از:
الف)روش تجمعی
ب)روش تفریقی
در روش تجمعی از حاصل جمع عواید نهادهای تولید یعنی دستمزد، اجاره، سود بانکی، سود بنگاه و... محاسبه می شود در حالی که در روش تفریقی از رابطه زیر محاسبه می شود.
ارزش افزوده تفریقی=ارزش کل معاملات- ارزش معاملات واسطه ای
و روشهای دوگانه ذکر شده به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم اعمال می گردد و در شیوه مستقیم کل ارزش افزوده در هر مرحله محاسبه و مبنای مالیات قرار می گیرد و در روش غیر مستقیم اجزاء تولید کننده ارزش افزوده مبنا قرار می گیرد. که به این اساس چهار شیوه کلی اعمال مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد
1-روش تجمعی مستقیم. 2-روش تجمعی غیر مستقیم. 3-روش تفریقی مستقیم
4-روش تفریقی غیر مستقیم.
در وضعیت موجود در ایران نظام مالیاتی بصورت اعم و مالیانهای غیر مستقیم به صورت اخص از کارآیی لازم برخوردار نمی باشد و درصد بالایی از مالیاتهای غیر مستقیم اخذ شده از نفت و فرآورده های نفتی می باشد در صورتی که شرکت نفت دولتی بوده و قیمت گذاری محصولات آن توسط دولت صورت می گیرد از طرفی بخش های خدماتی مخصوصا تجارت که رشد چشم گیری داشته است از پرداخت مالیات خودداری و بخشهای صنعت با توجه به مولد بودن آن و عدم کارآیی لازم در رقابت در سطح جهانی مالیاتهای متعددی پرداخت می نماید. بنابراین جاشیه سود در فعالیتهای خدماتی بالاتر از بخشهای صنعت می باشد که این امر رشد نزولی سرمایهگذاری در این بخش را فراهم آورده است.
با این وصف به نظر می رسد که طراحی و اجرا یک نظام مالیاتی جامع نظیر مالیات بر ارزش افزوده می تواند مؤثر واقع شود و مزایایی داشته باشد که این مزایا بصورت خلاصه عبارتند از عدالت مالیاتی، رفع نارسائیها در سازمان مالیاتی، تشویق صادرات، تشویق سرمایه گذاری و ایجاد تعادل بخشی در تولید ناخالص داخلی.
قدر مسلم روش مالیات بر ارزش افزوده با توجه به جدید بودن و گسترده بودن پایههای مالیاتی نیاز به برنامه ریزی داشته و می بایستی از طریق آموزش کارکنان، بهره گیری از سیستم کامپیوتری و یکپارچه نمودن اطلاعات مالیاتی، طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی و اطلاع رسانی از پیش شرطهای موفقیت مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما می باشد.
نقد مقاله:
از مشخصات عمده کشورهای در حال توسعه اقتصادی بیمار و عدم کارآیی نظام مالیاتی این کشورها می باشد و دولتها مالیات را صرفا منبعی درآمدی جهت تأمین هزینه ها تلقی می نمایند در حالی که در هر کشوری ترکیب و نرخ و شیوه وصول مالیاتها مهمترین ابزار سیاستهای مالی می باشد. یکی از عوامل مهم و غیر قایل انکار در ناکار آمدی نظام مالیاتی کشور ما ساختار و فعالیت شرکتهای دولتی می باشد که با برخورداری از امکانات و بودجه زیاد در بازارهای انحصاری و حجم عظیم فعالیت مالیات ناچیزی می پردازند لذا به نظر می رسد که اگر ساختار اقتصادی کشور نظیر فعالیتهای موجود شرکتهای دولتی، عدم گسترش خصوصی سازی به معنای واقعی و وجود بنیادها و سازمانهایی که از امکانات اقتصادی و دانشهای اقتصادی استفاده می نمایند و از پرداخت مالیات معاف می باشند... اصلاح نگردد روش مالیات بر ارزش افزوده نیز کارآیی لازم را نخواهد داشت.
دسته بندی | خدماتی و آموزشی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 72 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 46 |
*طرح کسب وکار راهاندازی کارگاه ساخت ماشینهای مرتبط با تزریق سیمان و استحکام خاک*
عنوان |
صفحه |
فصل اول- مشخصات ارائهدهندگان طرح و مدارک فنی و سوابق کاری مربوطه |
|
فصل دوم- روشهای استحکام خاک و تزریق دوغاب و تجهیزات مربطه |
|
- پیشگفتار فنی |
|
- درباره ریزشمعها (میلر و پایل) در پایدارسازی بسترها |
|
- تعریف کلی، فواید، کاربرد و مراحل اجرا |
|
- معرفی تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز برای اجرای میار و پایل |
|
- درباره روش میخکوبی (Nailting) در پایدارسازی دیوارها |
|
- تعریف کلی، فواید، کاربرد و مراحل اجرا |
|
- معرفی تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز برای اجرای عملیات Nailing |
|
- تزریق سیمان بدون استفاده از اجزای فلزی |
|
- تزریق تحکیمی |
|
- تزریق آببندی |
|
- تزریق تماسی |
|
فصل سوم- عنوان تشریح طرح کسب و کار |
|
- عنوان |
|
- بیانابزاروتجهیزاتیکه در حوزهتعریف طرحبود و امکانساخت یا ارائه خدماتشان وجود دارد |
|
عنوان |
صفحه |
شرح دستگاهها و خدمات هدفگذاری شده |
|
- در پیرامون دستگاه تولیدی اول پاورپک |
|
- مزایا |
|
- مشخصات فنی |
|
- شرح اجزاء و نحوه عملکرد دستگاه نمونه اول پاورپک |
|
- تصاویر دستگاه ساخته شده |
|
- در پیرامون دستگاه تولیدی نمونه اول شمعکوب |
|
- مزایای انتصاری دستگاه شمعکوب ساخته شده |
|
- مشخصات فنی |
|
- شرح اجزاء و نحوه عملکرد دستگاه شمعکوب |
|
- تصاویر دستگاه ساخته شده |
|
- فصل چهارم- برنامه اجرایی |
|
- استراتژی کلی جهت تحقق اهداف و اجرای طرح |
|
- پیرامون لزوم تسریع در اجرای سفارشات دستگاهها |
|
- برنامه اجرایی سال اول شروع طرح |
|
- کارگاه |
|
- ابزار و تجهیزات متناسب با برنامه یکساله اول |
|
عنوان |
صفحه |
- نیروی انسانی مورد نیاز |
|
- تمهیدات اندیشیده شده برای تبلیغ و بازاریابی |
|
- تمهیدات اندیشیده شده برای خرید سریع و اقتصادی مواد اولیه و دور زدن واسطهها |
|
- جدول مراکز شناسایی شده برای خرید سریع و اقتصادی مواد اولیه مورد نیاز |
|
- دریافت خدمات از سایر مشاغل |
|
- فرایند تولید |
|
فصل پنجم- تحلیل بازار |
|
- چشمانداز آینده |
|
- پیشبینی فروش سال اول |
|
- سایر تولیدکنندگان |
|
- بررسی جنبه ریسکپذیری طرح |
|
فصل ششم- بررسی جنبههای مالی و اقتصادی طرح |
|
فصل هفتم- تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری |
|
فصــل اول
مشخصات ارائهدهندگان طرح و مدارک فنی و سوابق کاری مربوطه
- مشخصات تحصیلی و فنی ارائهدهندگان طرح
- صورت مدارک فنی
- سابقه کاری
- تصویر مدارک فنی و حرفهای
مشخصات فردی و تحصیل و فنی
نام و نام خانوادگی ارائهدهندگان: 1- علی نعمتی 2- ناصر نعمتی
1- علی نعمتی شیزری
فرزند قدرتاله، شماره شناسنامه 3338، متولد: 1351 تهران، تحصیلات: دیپلم ماشینافزار، کدملی: 1-589611-005.
- دوره 18 ماهه ایران و آلمان در رشته مکانیک صنایع
- کارت مربیگری مکانیک صنایع از اداره کل فنی و حرفهای کرج
- مدرک نقشهکشی صنعتی درجه دو
- مدرک فرزکاری درجه دو
- نیروی فنی معاونت سابق خدمات فنی شرکت ایرانخودرو به مدت 4 سال با زمینه فعالیت آهنگری، ساخت سازههای فلزی، نصب و راهاندازی خطوط تولید
- نیروی فنی در شرکت نوفنی (فعال در امر استحکام خاک) به مدت چهار سال با زمینه فعالیت مکانیک ماشینآلات، ساخت ماشینآلات، برق صنعتی، کار اجرایی در کارگاههای استحکام خاک در نقاط مختلف کشور و سرپرستی کارگاه اجرایی
2- برنامه نعمتی شیزری
فرزند: قدرتاله، شماره شناسنامه: 1182، متولد: 1353 تهران، تحصیلات: دیپلمه ریاضی و فیزیک، دیپلمه ماشینافزار، فوق دیپلم قابسازی، کد ملی: 1-062785-007.
- فوق دیپلم قالبسازی از مرکز آموزش انقلاب اسلامی
- دوره 18 ماهه ایران و آلمان در رشته ماشینافزار- فرز تخصصی
- دوره برنامهنویسی ماشینهای CNC در دانشگاه علم و صنعت
- دوره اپراتوری ماشینهای CNC در دانشگاه علم و صنعت
1- شرکت باهر خودرو و (سازنده سگ دست پراید) به مدت 2 ماه.
2- شرکت محور خودرو به عنوان اپراتور تراشی CNC و سنگ محور به مدت سه ماه
3- صنایع کودک گیاهی به عنوان اپراتور فرز CNC واحد قالبسازی به مدت 9 ماه.
4- شرکت قالبهای پیشرفته ایرانخودرو با زمین فعالیت فرزکاری، تراشکاری، برنامهنویسی و اپراتوری وایراکات، CMM و بازرسی کنترل حین ساخت به مدت چهار سال.
دسته بندی | تولیدی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 16 |
*طرح پژوهشی سنتز ترکیبات لیمونن (و بورنئول) از روغن تربانتین *
گیاهان معطر عموماً به دسته ای از گیاهان اطلاق می شود که حاوی ترکیبات معطر و یا بعبارت دیگر اسانس هستند . این قبیل گیاهان با تنوع فراوان در کشورمان گسترده شده اند . امروزه استفاده از روغنهای اسانس در صنایع بهداشتی ، آرایشی ، غذایی و داروئی به قدری وسیع است که در بسیاری از کشورها مقادیر زیادی از این اسانس ها و یا ترکیبات تشکیل دهند آنها بصورت سنتزی تهیه می شوند .
انسان های طبیعی بدلیل عدم خطرات ناشی از آلودگی با مواد شیمیایی و نیز بو و اثر ویژه که در ترکیبات سنتزی براحتی قابل دسترسی نیست ، بسیار قابل توجه می باشند . در کشور ما با وجود تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب کاشت و پرورش گیاهان معطر ، اسانس های استخراج شده از این گیاهان نه تنها می توانند نیاز داخلی را رفع نمایند ، بلکه می توانند جایگاه مهمی را در صادرات کشور داشته باشند . در هر حال توضیح و تبیین و موارد کاربرد یک اسانس در درجه اول به شناخت علمی آن مربوط می شود .
در واقع ترکیبات معطر گیاه یکی از پدیده های جالب متابویسم گیاه است و بیشترین میزان رایحه را می توان از طریق گلهای تازه احساس نمود که از حضور مقادیر ناچیزی از روغنهای اسانسی در گلبرگها ناشی شده است .
روغنهای اسانسی گاهی در شکل آزاد ، مانند اسانس موجود در گل رز و اسطوقدوس و گاه بصورت گلوکوزید است که تحت شرایط مطلوب و در حضور آنزیم و با عمل تخمیر به شکل آزاد در می آید (مانند اسانس یاس) . البته روغنهای اسانسی در سایر اندامهای گیاه نیز وجود دارند ، نظیر گل ، برگ ، پوست تنه گیاه و ...
روغنهای اسانسی از دیدگاه شیمیایی ، مخلوطهای بسیار پیچیده شامل ترپن ها و سسکوئی ترپن ها و مشتقات اکسیژنه آنها و ترکیبات دیگر هستند .
اکثر ترکیبات تشکیل دهنده اسانس ها ، خواصی دارند که استفاده از آنها را به صورت فرآورده های داروئی ، بهداشتی و غذایی امکانپذیر می سازد و بطور کلی ترکیبات متشکله اسانسها را می توان به سه دسته مهم زیر تقسیم بندی نمود .
1)مونوترپن های اکسیژن دار
2)مونوترپن های بدون اکسیژن
3)سسکوئی ترپن ها
مونوترپن ها می توانند خطی ، یک حلقه ای و یا دو حلقه ای باشند . مونوترپن های اکسیژن نیز می توانند به فرمهای الکلی ، کتونی ، آلدئیدی و غیره باشند .
سقز از نظر شیمیائی جزء خانواده صمغ های طبیعی است . این دسته از مواد از منابع طبیعی بدست آمده و دارای خواص مختلف فیزیکی و شیمیایی هستند . استخراج این مواد از پوست درختان صورت می گیرد که بصورت طبیعی یال مصنوعی شکافته شده و این مواد به شکل مایع غلیظ از آن خارج می شوند که در مجاورت هوا بخشی از مواد صمغ تبخیر می گردد (مواد فرار) و باقیمانده که قابل تبخیر نمی باشد ، در مجاورت هوا عمل اکسیداسیون و پلیمریزاسیون تدریجی در آن انجام می گیرد و به ماده خشک و جامدی تبدیل می گردد ه در اغلب حلالهای آلی حل می گردد .
دسته بندی | تولیدی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
*تحقیق درباره طرح احداث گلخانه برای تولید محصولات گلخانه ای*
خلاصه طرح:
- طرح احداث گلخانه تولید خیار هندوانه مکعبی و گلهای تزئینی گلخانه ای در سطح 5000 متر مربع
- محل اجرا، استان قزوین- شهرستان آبیک- روستای قره قباد
- زمین محل اجرای طرح: یک قطعه زمین از پلاک 41 اصلی واقع در بخش 15 به مساحت پنجهزار متر مربع بصورت استیجاری از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین
- منبع تأمین آب: احداث یک حلقه چاه نیمه عمیق
- سرمایه گذاری مورد نیاز اجرا و بهره برداری طرح: 3/1821 میلیون ریال
- سرمایه گذاری ثابت 119/1318 میلیون ریال
- سرمایه گذاری جاری 183/503 میلیون ریال
- منابع مالی تأمین سرمایه:
تسهیلات بانکی: 75 درصد معادل 9/1365 میلیون ریال
سرمایه گذاری متقاضی طرح:25% معادل 3/455 میلیون ریال
- پیش بینی تولید سالیانه: 240 تن محصول خیار در دو دور کشت
- پیش بینی درآمد سالیانه: 600 میلیون ریال
- پیش بینی سود (زیان) طرح: 5/274 میلیون ریال در سال
- سرانه سرمایه گذاری ثابت طرح: 119829
- -سرانه سرمایه گذاری کل طرح: 2/145704
- نرخ بازده سرمایه: 22%
- دوره برگشت سرمایه: 6/3 سال
- اشتغال زائی طرح: 12 نفر نیروی ثابت و دائم
- مجری طرح: جعفرانیالو دوقوز
- کارشناسی تهیه کننده طرح سید حمزه میر سلیمی
مقدمه
با مهاجرت سریع روستائیان به شهرها و افزایش پدیده شهرنشینی، در نتیجه صنعتی شدن شهرها آلودگی هوا افزایش یافته است. این پدیده مخصوص کشور خاصی نیست بطوریکه موضوع در سازمان ملل متحد مطرح شده و این سازمان از کشورهای مختلف جهان جهت مبارزه با آن استمداد نحوه است در کشور ما نیز بر اساس آمارهای موجود به خصوص در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود دو میلیون هکتار از جنگلهای شمال ایران نابوده شده است.
در شهرهای مختلف نیز ساخت و ساز زمینهای مزروعی و تبدیل آن به آپارتمان ها و جاده های آسفالته و غیره به این مفصل دامن زده است.
بدیهی است مبارزه با رشد این پدیده افزایش سطح فضای نسبی که هم چون ریه برای انسان موجب بازگشت حیات به شهرها می شود را می طلبد.
با مطالعه وضع زندگی مردم در شهرهائی چون بابل که مربوط به پانصد سال قبل از میلاد مسیح می باشد به این نتیجه می رسیم که پیشینیان ما نیز به موضوع حیاتی بودن توسعه فضای سبز و تولیدات کشاورزی توجه خاصی داشته اند.
مبحث تولید در مقوله و توسعه به دلیل ایفای نقش محوری از اهمیت خاصی برخوردار است با پیدایش انقلاب صنعتی عصر تازه ای برای تمدن بشری بوجود آمده است این نقطه عطف در تاریخ بشری تنها در پرتو توانائی انسان در به کار گرفتن عوامل تولید پدید آمده است.
پیشرفت چشمگیری که در تولیدات بخش کشاورزی همراه با صنعت در کشورهای توسعه یافته و صنعتی روی داده و ضمن رفع نیازهای داخلی و بالا بردن توان صادرات کشور تقویت بخش های بنیادی جامعه را نیز در پی داشته است.
از جمله دستاوردهای این پیشرفت می توان اشتغال در سطح مطلوب، کاهش نسبی فقر و تویع عادلانه تر درآمد استفاده بهینه از منابع و عوامل تولید و افزایش بهره وری نام برد.
برای دستیابی به هدف های توسعه با شناسائی درست و تخصیص بهینه و بکارگیری مطلوب منابع و عوامل تولید در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی یکی از راه کارهای اصولی و بنیادی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک جهان با محدودیت منابع آبی روبروست می باشد در صورتی که این منابع استفاده نشود بهره برداری از آنها ناکار آمد خواهد بود.
دسته بندی | خدماتی و آموزشی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
*تحقیق درباره شناخت بازار اوکراین و راههای دستیابی به آن*
اطلاعات کمکی
جمهوری اوکراین با 603700 کیلومتر مربع وسعت و 50 میلیون نفر جمعیت در اروپای شرقی واقع شده و پس از روسیه بزرگترین کشور اروپا به شمار می رود. این کشور پس از استقلال از شوروی سابق در سال 1991، به عضویت جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع درآمد. و به عنوان دومین کشور بزرگ قاره اروپا موقعیت دارای موقعیت راهبردی خاصی است.
جنوی اوکراین دارای آب و هوای معتدل می باشد و فقط در سواحل جنوبی شبه جزیره کریمه آب و هوا نیمه گرمسیری است. میانگین درجه حرارت سالانه در کیف پایتخت اوکراین 2/7 درجه سانتیگراد می باشد.
به علت وجود خاک حاصل خیز در این کشور (معروف به چرنوزیوم) 56 درصد اراضی قابل کشت می باشد. اوکراین در نظام شوروی سابق به انبار غله اروپا شهرت داشت ضمنا این کشور فاقد زمین های جنگلی است.
نظام حکومتی اوکراین جمهوری است. رئیس جمهور اوکراین با رأی مستقیم مردم به مدت 5 سال انتخاب می شود و بیش از دو دوره نمی تواند عهده دار ریاست جمهوری باشد.
از لحاظ تقسیمات کشوری جمهوری اوکراین به 24 استان یا ایالت و جمهوری خود مختار کریمه، شهرهای کیف و سواستوپول (با توجه به موقعیت خاص انها) ، نواحی، شهرها، زیست گاهها و روستاها تقسیم می شود که از طریق حکومت های خودگردان محلی اداره می شوند.
مهمترین شهرهای اوکراین عبارتند از: کیف، خارکف، دونتسک، اودسا، خرسون، سواستوپول، ونیپروپتروفسک، لووف (لویو) ، زاپوریژیا و لوگانسک
جمهوری خودمختار کریمه امروزه بخش جدایی ناپذیر جمهوری اوکراین است که قانون اساسی خاص خود را دارد. این قانون اساسی توسط شورای عالی جمهوری خود مختار کریمه تدوین شده و مورد تصویب مجلس اوکراین قرار گرفته است.
احزاب و سازمانهای سیاسی
تا سال 1990 تنها حزب سیاسی قانونی، حزب کمونیست اوکراین بود.
قویترین حزب سازمان یافته اوکراین است که مخالف کوچما( رئیس جمهور کنونی) و مخالف اصلاحات می باشد.
روخ (RUKH)
این حزب در سال 1989 به عنوان یک حزب ملی گرا و موافق دموکراسی و طرفدار اقتصاد بازار به وجود آمد.
اعضای این حزب در رده های مختلف هنوز طرفدار کنترل دولت بر روی صنایع کلیدی و برقراری روابط نزدیک تر با روسیه و جمهوری های مستقل مشترک المنافع می باشند.
حزب سبز در اوایل دهه 1990 با سیاستهای حمایت گرایانه از محیط زیست از قبیل بر چیده شدن نیروگاه اتمی چرنوبیل و حفظ منابع انرژی طبیعی تشکیل شد. این حزب از بی طرفی سیاست خارجی اوکراین در بسیاری از موضوعات حمایت می کند.
روابط بین المللی اوکراین
سیاست خارجی جمهوری اوکراین متأثر از روابط این کشور با روسیه است. در حال حاضر جمعیت کثیری از نژاد روس در جنوب و شرق اوکراین زندگی می کنند. اوکراین تلاش دارد روابط خود را با همسایگان اروپای مرکزی (لهستان، مجارستان، چک و اسلواکی) توسعه بخشد. در این رابطه اوکراین به عنوان یکی از کشورهای اروپای مرکزی و عضو موافقتنامه تجارت آزاد اروپای مرکزی (CEFTA) مورد پذیرش قرار گرفته است.
با توجه به اینکه جمعیت کثیری از مهاجرین اوکراینی در آمریکا به سر می برند هیئت های متعددی برای توسعه روابط به آمریکا اعزام شده اند. در حال حاضر اوکراین بزرگترین دریافت کننده کمکهای آمریکا در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع و سومین دریافت کننده بزرگ کمکهای آمریکا در میان کشورهای جهان به شمار می رود.
جمعیت و مؤلفه های آن
جمهوری اوکراین حدود 50 میلیون نفر جمعیت دارد. شهر کیف پایتخت اوکراین با 6 /2 میلیون نفر پر جمعیت ترین شهر کشور است. مردان با حدود 23 میلیون نفر 46 درصد جمعیت و زنان با 27 میلیون نفر 54 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
طبق آمارهای رسمی دولتی، نرخ بیکاری در سال 1998 به میزان 7/3 درصد و در سال 1999، 5 درصد اعلام شده است اما به نظر می رسد تعداد زیادی نیز وجود داشته باشند که در مراکز رسمی ثبت نام ننموده اند و احتمالا نرخ غیر رسمی بیکاری بیش از میزان اعلام شده می باشد.
بر اساس آمارهای سال 1997نیروی کار 8/22 میلیون نفر می باشند که در بخشهای مختلف اقتصادی بشرح ذیل اشتغال دارند.
صنعت و ساختمان 32 درصد، کشاورزی و جنگلداری 24 درصد، بهداشت، آموزش و فرهتگ 17 درصد، تجارت و توزیع 8 درصد، حمل و نقل و ارتباطات 7 درصد و سایر بخشها 12 درصد
فصل دوم
موقعیت اجتماعی و فرهنگی شهروندان جمهوری اوکراین
زبان رسمی در جمهوری اوکراین زبان اوکراینی است و زبان روسی نیز در سطح وسیعی تکلم می شود. سایر زبان های متداول عبارتند از: رومانیایی، لهستانی و مجارستانی.
دین مردم اوکراین مسیحی و عمدتا پیرو مذهب ارتدکس شرقی هستند.
فرهنگ
موقعیت جغرافیایی اوکراین از لحاظ واقع شدن بین دو قاره اروپا و آسیا موجب گردیده این کشور تحت تأثیر فرهنگ شرق و غرب قرار گیرد.
امروزه یک دوگانگی فرهنگی در اوکراین به چشم می خورد مناطق غربی تحت تأثیر اروپا بخصوص لهستان قرار دارد در حالیکه در مناطق شرقی فرهنگ روسی حاکم است.